تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: میکروبلاگ

تاریخ ارسال: شنبه، 22 فروردینماه 1388  

 

انقلاب توییتری در مولداوی

 
 

ابزار دیجیتال مانند سرویس میکروبلاگ توییتر، شبکه اجتماعی فیس‌بوک و پیام‌های متنی نقشی کلیدی در اعتراض گسترده جوانان علیه دولت مولداوی در هفته گذشته داشته است.  

 
 

روزنامه فناوران، مترجم: ارسلان شهلا -اعتراض 15 هزار نفری علیه انتخابات قانونگذاری پر سروصدای مولداوی در حالی صورت پذیرفت که دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته یک مبارزه پیامکی وسیع از سوی منتقدان دولت در شهر کیشینف پایتخت مولداوی به راه افتاد.

سرگئی مونتیان یک معترض 22 ساله می‌گوید: سروصدا‌ها زمانی به پا شد که پیامکی دریافت کردیم که در آن آمده بود «بیایید در مقابل ساختمان دولت با کمونیست‌ها مبارزه کنیم. این پیام را به دیگران انتقال دهید».

با افزایش خشونت‌ها از سوی تظاهر‌کنندگان در مقابل ساختمان‌های مجلس و ریاست جمهوری دولت مولداوی، سرویس‌های موبایلی به طور متناوب در این کشور مختل شد. با این وجود به گفته اپراتور‌های مولداوی، ترافیک بیش از اندازه شبکه‌های موبایلی در کیشینف، عامل اختلالات سرویس‌های تلفن همراه در هفته گذشته بوده و هیچ عمدی برای مسدود شدن شبکه موبایل و سرکوب تظاهرات در کار نبوده است.

این در حالی است که تظاهر‌کنندگان از ابزار دیگری مانند سایت‌های وبلاگ‌نویسی و شبکه‌های اجتماعی تحت وب بهره می‌بردند که به آنها امکان می‌داد اخبار اعتراضات ضد دولتی را به آسانی انتشار دهند. مخالفان دولت بر این باورند که رسانه‌های مولداوی تحت سلطه دولت سرکوب شده‌اند.

یکی از معترضان در سرویس Twitter در پیامی نوشته بود کیشینف در محاصره سربازان است. مردم در حال اعتراض هستند. آمریکا می‌گوید انتخابات سالم بوده است. اوضاع خوب نیست. با جست‌وجوی عبارت PMAN در Twitter می‌توان به حجم‌ بالای پیام‌های تظاهر‌کنندگان مولداویایی پی برد.

این عبارت مخفف چهار کلمه Piata Marii Adunari Nationale است که نام میدان اصلی شهر کیشینف را تشکیل می‌دهد. تنور مبارزات ضد دولتی در Facebook هم داغ بوده است. چهارشنبه گذشته گروهی در این شبکه اجتماعی با نام «مرگ برکمونیست‌ها» ساخته شد که خیلی زود تعداد اعضای آن به بیش از پانصد نفر رسید. گفتنی است لوگوی این گروه مردی را نشان می‌دهد که یک داس و چکش را به سطل آشغال می‌اندازد. این تظاهرات توسط گروهی به نام «من یک ضد کمونیست هستم» رهبری می‌شد که وسعت آن نه تنها خود دولت مولداوی، بلکه احزاب دیگری که در انتخابات روز یکشنبه گذشته شکست خوردند را نیز متعجب ساخته است. ناتیلیا مورار یکی از رهبران این کمیته می‌گوید: ما با بهره‌گیری از اینترنت موفق شدیم 15 هزار نفر را ظرف چند دقیقه در میدان اصلی کیشینف دور هم آوریم. این در حالی است که هیچ حزبی چنین قدرتی ندارد.

به گفته کارشناسان سیاسی، فعالیت‌های گروه «من یک کمونیست هستم» نارضایتی گسترده‌ای را در میان جوانان مولداوی برانگیخته است. مولداوی مرز اتحادیه اروپا است و به عنوان فقیر‌ترین کشور اروپا شناخته می‌شود.

اوزو نانتوی، قائم‌مقام حزب دموکرات مولداوی می‌گوید: این گروه ضد دولتی انتظار نمی‌کشید هزاران نفر به دعوت آنها پاسخ دهند.

وی افزاید: گردهمایی گسترده مردم در حالی انجام شد که هیچ رهبر سیاسی، بلند‌گو یا ابزاری برای جهت‌دهی تظاهر‌‌کنندگان وجود نداشت.

این دعوت الکترونیکی بسیاری از نوجوانان 13، 14 ساله را به میدان مرکزی کیشینف کشاند و به این ترتیب شکاف بزرگی میان نسل جوان و نسل بازنشسته و سالخورده را به نمایش در آورد که اکثر اعضای آن از دولت کمونیست و ولادیمیر ورونین رییس جمهور مولداوی حمایت می‌کنند.

نیکولای داماسکین یک شهروند 31 ساله اهل کیشینف پس از رای دهی به حزب دموکرات مولداوی در انتخابات هفته گذشته گفت: ما دوست نداریم بازنشستگان برای سرنوشت ما تصمیم بگیرند. یکی دیگر از جنبش‌های پیشرو با عنوان «پاسپورت مادر بزرگ را قایم کن» برای جلوگیری از پیروزی کمونیست‌ها در انتخابات اخیر مولداوی، پیامک‌های گوناگونی را برای مردم ارسال و از آنها درخواست می‌کرد که پاسپورت پدر‌بزرگ و مادر ‌بزرگ‌‌های خود را مخفی کنند تا آنها نتوانند در انتخابات شرکت کنند. اما این نخستین جنبش الکترونیکی سیاسی گسترده در کشور‌های اروپای شرقی نیست. پیش از این تلفن همراه و پیامک نقشی کلیدی در موفقیت انقلاب نارنجی اوکراین در سال 2004 و اعتراضات مردم بلاروس در سال 2006 داشته است. علاوه بر این پلات‌فورم‌های اینترنتی اخبار و حوادث گوناگون مانند حملات تروریستی بمبئی، سقوط هواپیما مسافربری در نزدیکی منهتن یا زمین‌لرزه اخیر چین را به سرعت منعکس کرده‌اند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed