تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مدیریت و سیاست گذاری رسانه

تاریخ ارسال: سه شنبه، 18 فروردینماه 1388  

 

معاون وزیر ارشاد: رسانه‌های فعال در تولید محتوای اصلاح الگوی مصرف یارانه ویژه می‌گیرند

 
 

رسانه‌ها موظفند منافذ و گریزگاه‌هایی که به رعایت نکردن مصرف بهینه در دستگاه‌های مختلف نظام منجر می‌شود را شناسایی و به‌صورت مستدل و با ارائه‌ آمار و ارقام، در نشریات و خبرگزاری‌ها مطرح کنند تا راه‌حل‌های مناسب برای اصلاح پیش‌بینی شود همچنین مطبوعات و خبرگزاری‌هایی که به تولید محتوا درباره اصلاح الگوی مصرف اقدام کنند، از طریق اختصاص یارانه ویژه مورد حمایت قرار خواهند گرفت. 

 
 

رسانه‌ها موظفند منافذ و گریزگاه‌هایی که به رعایت نکردن مصرف بهینه در دستگاه‌های مختلف نظام منجر می‌شود را شناسایی و به‌صورت مستدل و با ارائه‌ آمار و ارقام، در نشریات و خبرگزاری‌ها مطرح کنند تا راه‌حل‌های مناسب برای اصلاح پیش‌بینی شود همچنین مطبوعات و خبرگزاری‌هایی که به تولید محتوا درباره اصلاح الگوی مصرف اقدام کنند، از طریق اختصاص یارانه ویژه مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایسنا علیرضا ملکیان - معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در نشست خبری با بیان این مطلب و با تاکید بر اینکه امسال به حق از سوی مقام معظم رهبری، سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری شده است، اظهار کرد: گرچه ایشان بارها درباره‌ی مصرف بهینه مطالبی را فرموده بودند، اما امسال را سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری کردند و از همه‌ی دستگاه‌های دولتی، مجلس و قوه قضائیه خواستند در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهند تا انشاءالله مصرف در حوزه‌های مختلف، روال عادی، طبیعی و معقول خود را پیدا کند.

وی با بیان این که بخشی از کارها درباره‌ی اصلاح الگوی مصرف طبیعتا به عهده‌ی مسوولان و بخشی نیز به عهده‌ی مردم است که در مصارف شخصی و زندگی‌شان تعادل را رعایت کنند، تصریح کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه‌ مصرف نیز بخشی از وظیفه و رسالت رسانه‌ها در اصلاح الگوی مصرف است. آن‌ها باید با ارائه‌ی مقالات، گزارش‌ها و تحلیل‌های درست عموم جامعه را به سمت مصرف مناسب در موضوعات گوناگون سوق دهند.

رسانه‌ها موظفند رعایت نشدن مصرف بهینه در دستگاه‌ها را شناسایی کنند

او اضافه کرد:‌ رسانه‌ها همچنین موظفند موارد رعایت نشدن مصرف بهینه در دستگاههای مختلف نظام را نیز شناسایی کرده و مطرح کنند تا مردم و مسوولان از آن‌ها آگاه شده و راه‌حل‌های مناسب را برای اصلاح پیش‌بینی کنند، چرا که خبرنگاران چشم بینای جامعه هستند و می‌توانند این موارد را به خوبی شناسایی و مطرح کنند.

توجه به اصلاح الگوی مصرف در توزیع یارانه‌های مطبوعات و خبرگزاری‌ها

به عقیده‌ی معاون امور مطبوعاتی ارشاد یکی از مواردی که مطبوعات و خبرگزاری‌ها باید در سازمان خود درباره اصلاح الگوی مصرف مورد توجه قرار دهند این است که آیا وقت کافی برای انجام درست مسوولیت‌هایشان اختصاص می‌دهند و آیا این وقت متناسب با موضوعات موردنظر تقسیم می‌شود یا خیر.

وی ادامه داد:‌ علاوه بر این تک تک دست‌اندرکاران مطبوعات و خبرگزاری‌ها باید توجه داشته باشند آیا مطالبی که در رسانه‌های خود منتشر می‌کنند گره‌ای از مشکلات جامعه را باز می‌کند یا خدای نکرده به تشویش اذهان عمومی و شایعه پراکنی منجر شده، صفحات نشریات را بی‌جهت هدر داده و به انتشار مطالبی خلاف واقعیت پرداخته می‌شود، چرا که قطعا وقت خبرنگار، روزنامه و مردم و مسوولان را بی‌جهت به مسائلی مشغول خواهد کرد که واقعیت ندارد.

ملکیان درباره توزیع یارانه‌های مطبوعات و خبرگزاری‌ها در سالی که اصلاح الگوی مصرف نامگذاری شده است، نیز گفت: امسال در توزیع یارانه‌ها، علاوه بر اجرای دستور‌العملی که بر اساس آن شاخص‌های کمی و محتوایی برای توزیع یارانه مد نظر هستند، توجه به موضوع اصلاح الگوی مصرف و پرداختن به آن نیز، یکی از مواردی خواهد بود که در اختصاص یارانه‌ی رسانه‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

حمایت از رسانه‌های فرهنگساز در حوزه‌ی اصلاح الگوی مصرف

او افزود: بر این اساس نشریات و خبرگزاری‌هایی که در فرهنگ‌سازی برای اصلاح الگوی مصرف مشارکت داشته باشند، با توجه به رصد کارشناسان نظارتی اداره‌ی کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و همچنین ارسال گزارش عملکرد رسانه‌ها در پایان هر سه یا چهار ماه که زمان توزیع یارانه‌هاست، از رسانه‌هایی که به فرهنگسازی در حوزه‌ی اصلاح الگوی مصرف پرداخته باشند، با اختصاص یارانه‌ بیشتر به شکل ویژه حمایت خواهد شد، قطعا ارائه‌ی گزارش از سوی رسانه‌ها درباره‌ی عملکردشان در حوزه‌ی اصلاح الگوی مصرف باعث می‌شود توزیع این یارانه‌ی ویژه به شکلی دقیق‌تری انجام شود.

ملکیان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره‌ی این که آیا شاخص‌هایی در حوزه اصلاح الگوی مصرف برای اختصاص این یارانه ویژه به رسانه‌ها در نظر گرفته شده است یا خیر، گفت: این حمایت ویژه تنها به توجه ویژه‌ی رسانه‌ها در محتوا و فرهنگ‌سازی در این بخش برمی‌گردد. قطعا یارانه به صورت طبیعی و براساس دستورالعمل‌ها به رسانه‌های مختلف تعلق می‌گیرد اما اگر رسانه‌ای به این موضوع بپردازد به شکل ویژه‌ای مورد حمایت و تشویق قرار خواهد گرفت و رسانه‌ای هم که به این موضوع نپرداخته باشد، نباید انتظار ویژه‌ای داشته باشد.

معاون مطبوعاتی ارشاد با تاکید بر این که مصرف در جامعه‌ی ایرانی در بسیاری از موضوعات بیش از حد معمول و عرف، هم در جامعه‌ی خودمان و هم در مقایسه با سایر کشورهاست، اظهار کرد: مصرف در کشور بویژه در زمینه‌ی آب، برق و سوخت با بسیاری از کشورهای دنیا قابل قیاس نبوده و بسیار بیش‌تر است که عوامل متعددی نیز در این قضیه نقش دارند که به نظر می‌رسد یارانه‌های دولتی که به بخش انرژی تعلق می‌گیرد و هم‌چنین فرهنگ موجود در این زمینه از جمله دلایل این اسراف بیش از حد در جامعه هستند، چرا که فرهنگ‌سازی مناسبی برای مصرف بهینه در جامعه صورت نگرفته است.

ملکیان خاطر نشان کرد: ‌مطبوعات و خبرگزاری‌ها همچنین وظیفه دارند به عنوان یکی از آحاد جامعه، در اصلاح مصارف خود از امکانات موجود حداکثر توجه را داشته باشند. خود ما نیز در معاونت مطبوعاتی ارشاد سعی خواهیم کرد در ملزومات مورد استفاده از جمله آب، برق، وسیله‌ی نقلیه و سایر موارد به سمت اصلاح پیش برویم.

نباید با مقوله اصلاح الگوی مصرف تشریفاتی برخورد شود

او اضافه کرد:‌ تمامی دستگاه‌ها باید برنامه‌هایی در جهت اصلاح الگوی مصرف در دستگاه مربوط خود نیز داشته باشند، چرا که قطعا این توجه و برنامه‌ریزی بر فضای عمومی و هم‌چنین مصرف جامعه تاثیر ویژه‌ای خواهد داشت. به عنوان مثال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دیداری که وزیر ارشاد 15 فروردین‌ماه با کارکنان وزارت‌خانه داشتند تاکید کردند حوزه‌های مختلف سینما، کتاب، مطبوعات و غیره باید برنامه‌ریزی‌هایی خاص برای توجه به اصلاح الگوی مصرف داشته باشند که مطمئنم در معاونت سینمایی هم مانند معاونت مطبوعاتی حمایت‌های ویژه‌ای از کسانی که آثاری در حمایت از اصلاح الگوی مصرف ارائه کنند، صورت خواهد گرفت.

به گفته‌ی وی قطعا امسال نباید با فرمایش مقام معظم رهبری که سال اصلاح الگوی مصرف نام‌گذاری شده است به شکل تشریفاتی برخورد شود و تنها با اطلاعیه سخنرانی و همایش خاتمه پیدا کند بلکه باید به شکل عملیاتی و اجرایی به آن توجه شود تا واقعا بر الگوی مصرف تاثیر داشته باشد.

آگهی‌دهندگان مردم را به مصرف تشویق نکنند

معاون مطبوعاتی ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ی برنامه‌ی وزارت ارشاد درباره‌ی ضابطه‌مند شدن آگهی‌هایی که بعضا به تشویق اذهان عمومی و تشویق به مصرف بیشتر می‌پردازند، اضافه کرد: چنین آگهی‌هایی از سرچشمه باید مورد توجه باشند یعنی دستگاه‌هایی که این آگهی‌ها را سفارش می‌دهند باید توجه داشته باشند که جامعه را به سمت مصرف‌گرایی سوق ندهند.

وی تاکید کرد: آگهی‌ دهند‌ه‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند که در تبلیغات خود مردم را به مصرف‌زدگی تشویق نکنند؛ بلکه تنها کالای خود را معرفی کنند تا مردم با مقایسه، آنچه را که مطلوب‌تر است انتخاب کنند، اما قطعا اگر با چنین آگهی‌هایی مواجه شویم به آن نشریه تذکر می‌دهیم که این موارد را رعایت کند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed