تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: زندگی دیجیتال

تاریخ ارسال: سه شنبه، 18 فروردینماه 1388  

 

انقلاب رسانه‌ای جدیدی در راه است

 
 

نسل دوم نمایشگرهای دستی و ای‌ریدرها را می‌توانید لوله کنید، تا بزنید و به شکل‌های مختلف در آورید. 

 
 

سایت خبرآنلاین - نسل دوم نمایشگرهای دستی و ای‌ریدرها را می‌توانید لوله کنید، تا بزنید و به شکل‌های مختلف در آورید.

نسل دوم صفحات الکترونیکی به زودی وارد بازار می‏شود. از مشخصات اصلی آنها این است که می‏توانید بعد از خواندن، آن‌ها را لوله کنید و در جیب پالتو یا کتتان بگذارید. این صفحات، از حداقل میزان ممکن انرژی برق استفاده می‏کنند و در ضمن، قابلیت پخش فایل‏های ویدیویی را نیز دارند.

صفحات الکترونیکی برای راحتی مطالعه خوانندگان الکترونیکی خود، به صورت انبوه وارد بازار شده‌اند. صفحه نمایشی روشن و شفاف، به همراه کنتراست و کیفیت تصویر (رزولوشن) بالا، می‏توانند به راحتی با صفحات چاپی معمولی رقابت کنند. این صفحات حتی در معرض تابش مستقیم نور خورشید هم قابل خواندن هستند و مشکل بازتاب نور را ندارند، پس نسبت به نمایشگرهای کامپیوتر بسیار راحت‏ترند.

نقطه شروع این صنعت جدید، ساخت صفحات شیشه‏ای سفت و محکمی ‏بود که تنها قابلیت نمایش سیاه و سفید داشت. اما هم‌اکنون تعداد زیادی از شرکت‏های نام آشنای محصولات الکترونیکی مانند هیتاچی، فوجیتسو و هولت-پاکارد (اچ.پی) برای ساخت و توسعه صفحات انعطاف‌پذیرتری که هم رنگی باشند و هم قابلیت پخش فایل‏های ویدوئیی را داشته باشند، باهم رقابت می‏کنند.

آینده این صنعت، بسیار وابسته به فناوری‏هایی است که برای ساختن فیلم‏های جوهری الکترونیکی استفاده می‏شود و علاوه بر آن، به این نیز بستگی دارد که پژوهشگران تا کجا می‏توانند انعطاف‌پذیری مدارهای لازم برای ایجاد پیکسل‏های رنگی را افزایش دهند. به هرحال، هدف از ترکیب فناوری‏های جدید در تولید این صفحات الکترونیکی، آن است که بتوان آنها را در مقیاس انبوه تولید کرد تا با قیمت ارزان در دسترس عموم مردم قرار گیرد و در زمینه‏های مختلف و بخصوص بخش آموزش، به کار رود.

بیشتر صفحات الکترونیکی که امروزه مورد استفاده قرار می‏گیرند و به ای.ریدر معروفند، از فناوری حرکت ذرات معلق مایع توسط انرژی برق استفاده می‏کنند که اختراع شرکت ای.اینک است. این شرکت در کمبریج ایالت ماساچوست قرار دارد. تحقیقاتی که برای استفاده از این شیوه انجام شده، اولین بار سال 1377 / 1998 در نشریه نیچر منتشر شد؛ اما برای این که نتایج آن راه خود را به کارخانجات باز کنند و وارد بازار شوند، یک دهه زمان لازم بود. البته نباید فراموش کرد که به جز زمان، چیزی بالغ بر 100 میلیون دلار هم هزینه صرف شد.

رنگ بیشتر، زندگی بهتر

این فناوری، از کپسول‏های بسیار ریزی به قطر 0.1 میلی‏متر استفاده می‏کند که با مایعی عایق پر شده است. این مایع، خود حاوی ذرات بسیار ریزی متشکل از رنگدانه‏های سفید با بار مثبت و سیاه با بار منفی است. پس اگر از بار مثبت استفاده کنیم، دانه‏های سیاه رنگ به سطح می‏آیند و دانه‏های سفید به زیر کپسول می‏روند و بدین ترتیب صفحه سیاه می‏شود. درست برعکس این هم صادق است و وقتی که بار منفی وارد کنیم، رنگدانه‏های سفید بالا آمده و صفحه سفید می‏شود.

خصوصیت دیگری که به این پدیده اضافه شده، این است که وقتی ذرات باردار جابه‏جا می‏شوند، در مکان خود باقی می‏مانند و برای حفظ آنها در موقعیت فعلی‌شان نیاز به اعمال انرژی بیشتری نیست. مگر بخواهیم تغییری بدهیم و مثلا، صفحه را عوض کنیم. یکی از مزایای این صفحات الکترونیکی آن است که خیلی راحت‏تر و بهتر با باتری کار می‏کند، زیرا برخلاف نمایشگرهای لپ تاپ و کامپیوترهای خانگی که از کریستال‏های مایع در آنها استفاده شده، نور زمینه ندارد.

برای ساخت ورقه‏های این صفحه الکترونیکی، غشای بسیار نازکی از این کپسول‏ها استفاده می‏شود که روی تخته حاوی مدارهای مورد نیاز برای شکل‌دهی و الگو دادن به پیکسل‏ها قرار می‏گیرد. یکی از پیشگامان ساخت این تخته‏های مدار که به نام بک‌پلین شناخته می‏شوند، شرکت پلاستیک لاجیک در کمبریج بریتانیا است.

این شرکت قصد دارد در سال جاری، تولید ای.ریدر‌های انعطاف‌پذیر تمام پلاستیک را آغاز کند و تا سال 1389 / 2010، آن را به تولید انبوه برساند. این اولین دستگاه از نوع خود خواهد بود که از ترانزیستورهای آلی بسیار نازک برای بک‌پلین‏های خود استفاده می‏کند.

صفحات الکترونیکی ای.اینک صرفا نمایش‌گر سیاه و سفید است؛ اما در قطع یک مجله و وزنی معادل 450 گرم، گزینه خوبی برای کاربران است دارند. شرکت انتظار دارد که طی حدود سه سال، صفحات رنگی خود را نیز وارد بازار کند.

تولید ارزان این صفحات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که ارتش امریکا هم به آن اشاره می‏کند. در ماه فوریه / بهمن گذشته، ارتش امریکا که مرکز نمایشگرهای انعطاف‌پذیر را با همکاری دانشگاه آریزونا می‏گرداند، یک نمایشگر انعطاف‌پذیر لمسی را ارایه کرد که از صفحات الکترونیک ای.اینک استفاده می‏کند. آنها ادعا می‏کنند که در تولید این نمایشگرها به قابلیت تولید متوالی، مانند چیزی که در چاپخانه‏های روزنامه دیده می‏شود، دست یافته‌اند.

این خبر مسلما دستاورد بزرگی محسوب می‏شود، چون خط تولید متوالی و پیوسته، به پایین آمدن قیمت‏ها کمک می‏کند. ولی در اصل، چنین روش تولیدی باید کار بسیار سختی باشد.

ورق زدن در میلی ثانیه

درحالی که برخی شرکت‏ها به اصلاح و تکمیل بک-پلین‏های خود می‏پردازند، گروه دیگر بیشتر روی جوهر و رنگ‏های این صفحات تمرکز کرده‏اند. آنها برای بهبود رنگ‏ها و هم‌چنین بالاتر رفتن سرعت تازه کردن صفحات (رفرشینگ) تلاش می‏کنند. سرعت ورق زدن برگ‏های یک کتاب در یک میلی ثانیه ممکن است سرعت خوبی باشد؛ اما وقتی صحبت از پخش ویدیو یا جستجو در واژه‌نامه است، مسئله سرعت بسیار حیاتی و حساس است.

اولین ای.ریدر تجاری رنگی را شرکت فوجیتسو در اسفند گذشته با نام فلپیا ریدر عرضه کرد. این محصول به جای استفاده از فناوری ای.اینک از فناوری نمایشگر کریستال‏های مایع استفاده می‏کند و مانند ای.اینک نیازی به انرژی اضافی برای ذخیره و حفظ متن یا تصویر ندارد. شرکت‏های متعدد دیگری نیز نمونه‏های آزمایشی رنگی خود را ارائه داده‌اند، اما کیفیت آنها به‌‌قدری پایین است که مصرف‏کنندگان و تبلیغ‏کنندگان توجه خاصی به آنها ندارند.

یکی از فناوری‏های امیدبخش در این زمینه، الکترو-وتینگ است که شفاف‏ترین نمونه‏ها را تولید کرده و با سرعت بالای ریفرشینگ، برای پخش فایل‏های ویدئویی کاملا مناسب است. این فناوری توسط شرکت لیکواویستا در آیندهون هلند ایجاد شده که از دل آزمایشگاه‏های تحقیقاتی شرکت فیلیپس سربرآورده است.

فناوری الکترو-وتینگ از قطرات کوچک رنگی روغن استفاده می‏کند که درون کپسول‏های ریز قرار گرفته و در مقابل لایه‌ای شفاف و غیرحلال در پس‌زمینه‌ای سفید و صیقلی واقع شده است. وقتی جریانی وجود نداشته باشد، این قطرات پخش می‌شوند و پس‌زمینه سفید را می‏پوشانند تا به پیکسل‏ها رنگ دهند. اما اگر جریان را متصل کنیم، این قطرات هم‌چون دانه‌های تسبیح به هم می‏پیوندند و نور از طریق لایه سفید منعکس شده و رنگ سفید نمایش داده می‏شود.

اگرچه برای حفظ یک تصویر نیاز به انرژی داریم، اما این کار فقط چند هزارم ثانیه طول می‏کشد و این سرعت برای تصاویر شفاف ویدئویی بسیار مناسب خواهد بود. امید است که این فناوری تا آخر سال به طور رسمی ‏و تجاری ارائه شود. با تمام این فناوری‏های پیشرو، پیش‌بینی می‏شود که در سال جاری نمایشگرهای تک‌رنگ‏ قطع مجله‏ای بازار خوبی پیدا کند. سپس طی دو تا پنج سال آینده نسخه رنگی آنها بازار را تسخیر کند و بعد از آن نیز نوبت به نسخه ویدیوخوان آنها برسد. تا آن زمان، صفحات الکترونیکی تمام نقاط را تسخیر خواهند کرد و بازاری چند میلیارد دلاری را به خود اختصاص خواهند داد. شاید بتوان گفت که این، انقلاب رسانه‌ای نوین در قرن بیست و یکم خواهد بود.

نیچر، 1 آوریل- ترجمه: آزاده پارساپور

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed