چهار میلیارد تلفن همراه مورد استفاده در سراسر جهان اطلاعات شخصی در برداشته، دسترسی به اینترنت را فراهم کرده و بیشتر برای رفت و آمد در دنیای واقعی مورد استفاده قرار میگیرند.
به گزارش ایسنا، همچنانکه تلفنهای همراه شیوه زندگی افراد را تغییر میدهند، دانشمندان رایانه اظهار میکنند این دستگاهها شیوه فکر کردن در مورد اطلاعات را نیز تغییر میدهند.
25 سال از زمانی که رایانه رومیزی با فایلها و فولدرهایش بهعنوان راهی برای فکر کردن در مورد آنچه در داخل یک رایانه شخصی میگذرد معرفی شد، گذشته است.
وب گسترده جهانی راههای دیگر متصور شدن جریان اطلاعات را به ارمغان آورد. با حاکم شدن تلفن همراه، سمبل جدیدی از نحوه سازماندهی، یافتن و استفاده از اطلاعات ظهور کرده است و در یک معنا، جدید اما همچنین به اندازه خود بشریت کهن است و آن سمبل هم نقشه است.
همچنانکه این سمبل سلطه خود را گسترش میدهد، روش رفتار کردن، فکر کردن و یافتن راه در محیط پیرامون را تغییر خواهد داد. به فراخوری که محققان و شرکتها فرا میگیرند چگونه از تمامی اطلاعاتی که تلفنها میتوانند درباره مکان کاربر فراهم کنند، استفاده داشته باشند، مسائل حریم خصوصی جدیدی ظهور خواهند کرد. ممکن است افراد از تلفنشان برای یافتن دوستان و رستورانها استفاده کنند اما فرد دیگری هم میتواند از تلفن آنها برای یافتنشان و شناختن آنها استفاده کند.
نقشههای دیجیتالی برروی تلفنهای قابل حمل اکنون میتوانند نزدیکترین پمپ بنزین یا دستگاه خودپرداز را نشان دهند یا رستورانهای نزدیکی را که آدرس آنها در اینترنت ارسال شده یا مکان دوستان را مورد بازبینی قرار دهند. در جدیدترین و بزرگترین مثال قدرت و چند منظوره، گوگل سیستم دوستیابی آگاه از مکانی به نام Latitude را در 27 کشور راهاندازی کرد.
سیستم جدید گوگل که در دهها سیستم تلفن همراه موجود است، به سادگی راهی است تا دوستان یکدیگر را ردیابی و ملاقات کنند، خانوادهها از یکدیگر باخبر بمانند یا والدین با دانستن مکان فرزندانشان آرامش خاطر بیابند. اما همچنین این سرویس معدن طلایی از اطلاعات جدید در مورد مکانهایی که هر روز میلیونها نفر به آنها مسافرت میکنند، ایجاد میکند و هیچ شکی وجود ندارد که گوگل و دیگران قصد بهرهبرداری از این معدن را دارند.
از راه رسیدن رابط کاربری معروف به WIMP ـ برای ویندوز، آیکونها، فهرستها و نشانگر ـ در دهه 1980 در مکینتاش اپل و رایانههای مجهز به ویندوز مایکروسافت بود که رایانهها را شخصی ساخته و آنها را فراتر از دنیای سرگرمی و تجارت برد.
اکنون بسیاری از طراحان نرمافزار که این رابط کاربری را ایجاد کردهاند، اظهار میکنند شاهد تغییر بزرگ مشابه در تلفنها و نقشهها هستند. در حقیقت نسل جدید تلفنهای هوشمند مانند جی وان با نرمافزار آندروید طراحی شده توسط گوگل و مجموعه تلفنهای ژاپنی اکنون با ترسیم تصویر محیط پیرامون کاربر - که توسط دوربین تلفن همراه تهیه شده - برروی صفحه تلفن، حقیقت را افزایش میدهند.
با این نوع نقشه، مشاهده سه بعدی محیط پیرامون یک نفر از جمله فاصله اشیایی که ممکن است با ساختمانهای جلوی زمینه محو شده باشند، امکانپذیراست. تلفنهای همراه مبتنی بر نقشه، به سادگی نقشههای کاغذی را برای مبتدیان به ابزار دیجیتالی تبدیل میکنند اما سیستمهای آینده احتمالا مرزهای بین نمایشگر و دنیای واقعی را محو خواهند کرد.
تلفنها به طور فزاینده به کاربران امکان خواهند داد به تصویر آنچه که در اطرافشان است نگاه بیندازند. ممکن است کاربر تحت احاطه آسمان خراشها باشد اما نقشه مرجع لحظهای داشته باشد که مقصدش را نشان میدهد و همچنان که در لحظه پیش میرود، چشمانداز را به وی نمایش میدهد.
بخشی از آنچه عامل ظهور سرویسهای مبتنی بر نقشه بوده، پتانسیل بازاریابی وسیع تحلیل الگوهای مسافرت مصرف کنندگان بوده است. بهعنوان مثال اکنون برای بازاریابان شناسایی کاربرانی که قصد خرید خودرو دارند امکانپذیر است زیرا آنها به فروشگاههای خودروی زیادی مراجعه کردهاند.
دنیای موبایل مبتنی بر نقشه و آگاه از مکان، فکر کردن دوباره به برخی از مفاهیم اولیه حریم خصوصی را موجب میشود. برای نسل قدیمیتر، افشای مکان دقیق آنها به ارتشی از جاسوسان برای اهداف بازاریابی و تبلیغاتی، نقض حریم خصوصی به شمار میرود.
از سوی دیگر نسلی از کاربران تلفنهای هوشمند وجود دارند که در دهه 20 سالگی خود، با اشتراک گذاشتن خصوصیترین جزئیات زندگیشان در فیس بوک و مای اسپیس بزرگ شدهاند و دیدگاه متفاوتی در این زمینه دارند.
اکنون در آمریکا اکثریت کاربران تلفن همراه از این دستگاه برای تنها یک قابلیت استفاده میکنند: مکالمه؛ طبق آمار موسسه پژوهش بازار M:Metrics در حدود 10 درصد از کاربران تلفن همراه از امکانات نقشه سود میبرند اما این شمار در حال رشد است.
همچنین بررسی انجام گرفته از سوی موسسه پژوهش بازار LJS نشان داده 24 درصد از افراد مورد بررسی، در تلفن بعدی خود خواهان امکانات نقشه GPS هستند اما تنها 19 درصد یک اتصال اینترنت میخواهند.
در میان سازندگان تلفن همراه، نقشه بیش از همه از سوی نوکیا ـ بزرگترین سازنده گوشی جهان ـ به کار گرفته شده است. این شرکت نقشههای دیجیتالی 69 کشور جهان را به دست آورده و در حال ارایه آن به طراحانی است که برای تلفنهای همراه متمایل به نقشه و ناوبری نرمافزار طراحی میکنند.
این نقشهها از بسیاری از جهات شبیه تولکیتهایی هستند که طراحان رایانه اولیه برای طراحی برنامههای ویندوز به برنامه نویسان دادند.