تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 29 اسفندماه 1387  

 

آنها که آمدند، آنها که رفتند - تقویم مطبوعات در سال ۸۷

 
 

گزارش محیا برکت در روزنامه تهران امروز درباره بررسی مطبوعات ایران در سال ۱۳۸۷ 

 
 

روزنامه تهران امروز، محیا برکت - سال 87 سال پر فراز و نشیبی برای مطبوعات ایران بود.ولی با دیگر سالها چندان تفاوتی نداشت.همانند گذشته نشریاتی به میل خود و یا به حکم قانون از دکه های روزنامه فروشی خداحافظی می کرند و نشریاتی دیگر میهمان این دکه ها می شدند.در طی این سالها نیزمخاطبان آموختند که نباید به نشریه ای دل بست چرا که مرگ زودرس در کمین انها نشسته است.

در این گزارش سیر حضور پاره ای از مطبوعات در سال 87 بررسی شده است.

اردیبهشت: صدای دولت بلندتر می شود

در اواسط بهار 87 روزنامه چاپ عصر ایران متولد شد. ایران عصر که قرار بود درمحدوده تهران توزیع شود دومین روزنامه پس از همشهری بود که اقدام به انتشار عصر می کرد. اگر چه روزنامه ایران عصر در تیتر یک نخستین شماره چاپ عصر دلیل انتشار خود را پاسخ به تقاضای خوانندگان ذکر کرد ولی به نظر می رسید رقابت با روزنامه همشهری چاپ عصر نیز می توانست دلیل برجسته ای برای این اقدام باشد تا بلندگوی دولتی بتواند در برابر بلندگوی شهرداری ایستادگی کند.

خرداد: توقیف سه روزه فارس

در اواسط آخرین ماه بهاری،خبر توقیف سه روزه خبرگزاری فارس نقل قول مجالس رسانه ای شد. خبرگزاری فارس بر اساس دستور هیات نظارت بر خبرگزاری های غیر دولتی و ظاهرا به دلیل اعلام خبر جابه جایی قریب الوقوع مظاهری رییس بانک مرکزی توقیف شد. فارس در آن خبر به نقل از یک مقام آگاه از جابه جایی طهماسب مظاهری رییس کل بانک مرکزی خبر داده بود، اما درست سه ساعت بعد خبرگزاری ایرنا هم به نقل از یک مقام آگاه دیگر از توقیف سه روزه فارس خبر داد. معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد طی اطلاعیه ای که روز بعد از توقیف منتشر کرد به انتشار خبر مجعول و غیر واقعی توسط این خبرگزاری اشاره کرد.حرف و حدیث ها پیرامون چرایی توقیف فارس چندان به درازا نکشید و خبرگذاری فارس از 15 خرداد فعالیت خود را اغاز کرد.

تیرماه: همشهری هم در امان نماند

همزمان با گرم شدهن هوا فعایت هیئت نظارت بر مطبوعات مبنی بر توقیف مطبوعات نیز گرم تر شد . به طوریکه در نخستین روز از تیرماه ،روزنامه تهران امروز لغو امتیاز شد. انتشار ویژه نامه ای به مناسبت سالگرد سوم تیر و پیروزی محمود احمدی نزاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 تهران امروز را با این حکم هیئت نظارت بر مطبوعات مواجه کرد.

هنوز به تبلیغات روزنامه همشهری عصر بر تابلوهای خیابان ها و بزرگراه های شهر عادت نکرده بودیم که خبر توقیف همشهری عصر در گرم ترین روزهای سال بر خروجی خبرگذاری ها مشاهده شد.

ایرنا نخستین خبرگذاری دولتی بود که خبر توقیف همشهری عصر را اعلام کرد و نوشت :"نشریه همشهری نوبت عصر با رای هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شد.علت توقیف این نشریه ،نشر مطالب خلاف واقع و خبرهای نادرست با هدف ایجاد نا به سامانی در وضعیت اقتصادی کشور عنوان شده است ."

اعلام خبر توقیف همشهری عصر از سوی ایرنا کافی بود تا گزارش همشهری عصر در خصوص "اعتراض شدید مظاهری به صمصایی " را در ذهن مخاطبان همشهری تداعی کند.

با وجود این خبرگذاری فارس در خبری توقیف همشهری عصر را موقت و به مدت سه ماه بیان کرد و نوشت :"طی توافقی که بین مسئولان روزنامه همشهری و هیئت نظارت بر مطبوعات صورت گرفت همشهری عصر به طور داوطلبانه سه ماه منتشر نمی شود."

علیرغم انچه خبرگذاری ها و سایت های اینترنتی در مورد انتشار نشدن همشهری عصر مطرح می کردند مدیر مسئول روزنامه همشهری دلیل انتشار نشدن روزنامه همشهری را اسباب کشی تحریریه به مکان جدید اعلام کرد.

چند روز بیشتر از توقیف همشهری عصر نگذشته بود که خبر توقیف همشهری جوان نیز اعلام شد و تیغ توقیف بیش از پیش موسسه همشهری (وابسته به شهرداری )را نشانه گرفت.

مرداد ماه: خورشید می‌درخشد

پس از توقیف های پیاپی اعضای خانواده همشهری ،"خورشید " به پیشخوان روزنامه فروشی ها آمد وجای: آتیه " را گرفت. هفته نامه اتیه در اخرین شماره منتشر شده خود در مرداد ماه تیتری با عنوان " خداحافظ اتیه ،سلام خورشید " را بگزید. درخشش "خورشید" حرف های زیادی را به دنبال داشت.انتشار روزنامه ای که متعلق به سازمان تامین اجتماعی است و منابع مالی آن از سوی کارگران و کارفرمایان تامین می شود انتقادات زیادی را به سازمان تامین اجتماعی وارد کرد و این سوال را مطرح کرد چرا حقوق کارگران باید صرف انتشار روزنامه ای شود که در واقع تریبونی برای سازمان تامین اجتماعی است.خورشید در طول فعالیت چند ماهه اخیر خود چندین بار کادر مدیریتی اش را تغییر داد.

آبان ماه: شهروندامروزی‌ها موقتا بیکار شدند

در آبان 87 شاهد بازگشت همشهری عصر به دکه های روزنامه فروشی بودیم.توقیف سه ماه همشهری و یا به قول مدیر مسئول روزنامه همشهری تغییرات در مکان جدید و نیروی انسانی به پایان رسید و همشهری عصر پس از سه ماه بازگشت.

یک هفته پس از بازگشت همشهری عصر ،روزنامه وطن امروز نیز به پیشخوان روزنامه فروشی ها آمد.وطن امروز با مدیریت مهرداد بذرپاش - مدیر عامل سایپا و مشاور جوان رئیس جمهور - به عنوان صدایی برای طیف اصولگرا محسوب می شد.نام بذرپاش کافی بود تا نشان دهد نگاه وطن امروزنگاهی سیاسی و پشتوانه آن دولت نهم است . با وجود این رضا شکیبایی - سردبیر وطن امروز - در گفتگو با ایسنا اعلام کرد: در این روزنامه تمامی محورهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و غیره به صورت یکسان مورد توجه قرار گیرد و به این معنا حوزه‌ای خاص به عنوان رویکرد اصلی روزنامه مدنظر نخواهد بود.

همزمان باسلام همشهری عصر و وطن امروز به پیشخوان روزنامه فروشی ها ،هفته نامه "شهروند امروز "خداحافظی کرد.دلیل این خداحافظی اجباری انتشار اعلامیه ای از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات بود که اعلام کرد : هفته‏نامه شهروند امروز به خاطر چاپ مطالب مغایر با زمینه انتشار و بی‏توجهی به تذکرات قبلی توقیف شد.بدین ترتیب 18 آبان ماه اخرین شماره شهروند امروز بر دکه ها قرار گرفت و تا هفته های متوالی شماره های پیشین شهروند امروز بر کیوسک روزنامه فروشی ها عرضه می شد و محمد قوچانی و تیم او راهی رسانه های دیگری شدند


آذر ماه: مجری تلویزیون به مطبوعاتی‌ها پیوست

آذر ماه 87 روزنامه ای با فناوری متفاوت قدم به عرصه مطبوعات گذاشت.خبر آنلاین روزنامه ای الکترونیکی است که وارد فضای مجازی شد.

روزنامه فرهنگ آشتی نیز دور جدید خود را با شعار "شما با فرهنگ هستید" و با هدف انعکاس رویدادهای فرهنگی هنری ایران و جهان آغاز کرد. سردبیری رضا رشید پور بر فرهنگ اشتی زمزمه هایی مبنی بر ورود هنرمندان به عرصه مطبوعات را جاری کرد.

آذرماه به پایان نرسیده بود که خبر صدور مجوز روزنامه " ایرانیان " به صاحب امتیازی بیزن نوباوه - نماینده اصولگرای مجلس هشتم - منتشر شد. اگر چه در اغاز اعلام شد:"ایرانیان " پس از دهه فجر بر دکه های روزنامه فروشی قرار می گیرد ولی تا پایان سال 87 رد پایی از " ایرانیان " بر دکه ها دیده نشد و انتشار آن به سال 88 موکول شد.

دی ماه: گل آقا خسته از گیشه کنار رفت

اولین ماه از فصل سرماهمراه با توقیف یکی دیگر از روزنامه های اصلاح طلب بود.این بار قرعه توقیف به نام " کارگزاران " افتاد .دلیل هیئت نظارت بر مطبوعات از توقیف کارگزاران چاپ بیانیه دفتر تحکیم وحدت بود.

محمد پرویزی مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد در گفتگو با ایرنا در مورد علت توقیف کارگزاران گفت :"این نشریه باچاپ مطلبی، جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی در غزه را تطهیر کرده و مدافعان فلسطینی را گروهی تروریست و اقدامات آنها را حرکتی ضد بشری قلمداد کرده که با قرار گرفتن در کودکستان‌ها و بیمارستان‌ها موجبات بمباران و مرگ کودکان و غیر نظامیان را فراهم کرده‌است."

نشریه گل آقا نیز در همین زمان از مخاطبان خود خداحافظی کرد . این خداحافظی نه از روی حکم هیئت نظارت بر مطبوعات بلکه به خواست دست اندرکاران این نشریه صورت گرفت.پوپک صابری فومنی - مدیر مسئول و صاحب امتیاز گل آقا - در اخرین شماره مجله گل آقا نوشت :این شماره ،آخرین شماره هفته نامه کل آقاست. از من بپذیرید که با خستگی نمی توان بر انتشار یک مجله طنز سیاسی مدیریت کرد." بدین ترتیب نشریه گل آقا نیز رخت سفر بست و تنها رد پای ان در دنیای مجازی باقی ماند .وب سایتی که آرشیو گذشته را در خود دارد و گهگاه مطالبی در ان به روز می شود.

بهمن ماه: دو نشریه آمدند

هنوز یاد و خاطره شهروند امروز فراموش نشده بود که هفته نامه "ایراندخت " به سردبیری محمد قوچانی به دکه ها آمد.نشریه ای با اسم و ظاهری زنانه که قرار بود مخاطبانی از از جنس زنان داشته باشد.ایراندخت نه تنها جای شهروند امروز را نگرفت بلکه با رویکردی عوام پسندانه امید خوانندگان شهروند امروز را ناامید کرد.قوچانی که اکنون به سمت سردبیری اعتماد کلی منصوب شده است سکاندار هفته نامه ای با رویکردی متفاوت از گذشته کاری خود شد.

در اواخر بهمن ماه نیز «زندگی ایرانی» با مدیریت امیرحسین مدرس - بازیگر تلویزیون و سینما - منتشر شد . پیش از او رشید پور بر کرسی سردبیری فرهنگ آشتی تکیه زده بود و حضور مدرس در عرصه مطبوعات نیز نشان داد که هنر مندان بی میل به حضور در رسانه های چاپی نیستند.

اسفندماه: میرحسین از جمهوری اسلامی به کلمه سبز می‌آید

با حکم دادگاه تجدید نظر حکم لغو امتیاز روزنامه تهران امروز باطل شد و پس از وقفه ای 8 ماهه،تهران امروز بازگشت .تا کنون در سابقه مطبوعاتی لغو امتیاز روزنامه‏ای باطل نشده است و روزنامه تهران امروز اولین روزنامه‏ای است که پس از لغو امتیاز مجددا منتشرمی شود.این روزنامه ظاهر خود را به گونه ای دیگر آراست و از 4 اسفند منتشرشد.

در اواسط اسفندماه نیز مجوز انتشار روزنامه " کلمه سبز "صادر شد.«کلمه سبز» با صاحب امتیازی میر حسین موسوی - کاندیدای اصلاح طلب دوره دهم ریاست جمهوری - از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار گرفت.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed