خبرگزاری فارس - از چندی پیش نشریاتی پا به عرصه مطبوعات گذاشتند که مطالب خود را صرفاً به زیبایی و مواردی از این قبیل اختصاص میدهند و بهتر است آنها را «آگهینامه» یا «ژورنال مد و لباس» نامید.
از چندی پیش نشریاتی پا به عرصه مطبوعات گذاشتند که با کیفیت چشمگیر چاپ شده و مطالب خود را صرفاً به زیبایی، بهداشت، دکوراسیون و مواردی از این قبیل اختصاص میدهند و در واقع عنوان نشریه برای آنها به صورت استعاری بوده و بهتر است آنها را «آگهینامه» یا «ژورنال مد و لباس» نامید.
براساس این گزارش، این نشریات به سرعت رشد کردند و تمام کیوسکهای مطبوعاتی را در اختیار گرفتند. پرداختن به مطالب کاذب و ترویج تجملگرایی در صفحات گلاسه و با کیفیت بالای چاپ، باعث ایجاد طیف وسیعی از مخاطب خاص برای این جریان غیرفرهنگی شد.
مغایرت خط مشی نشریه و محتوای آن با شقوق چهارگانه رسالت مطبوعات مصرح در ماده 2 قانون مطبوعات، فقدان هرگونه مطلب مفید و ژورنالیستی، حرکت در راستای تبدیل نشریات به بنگاههای اقتصادی و ساماندهی فعالیتهای کاسبکارانه در پوشش کار مطبوعاتی و دارا بودن رانت و تمسک به ارتباطات غیرقانونی از خصیصههای بارز این جریان و از عوامل قدرتگیری آن است.
فعالیتهای این چنینی از سوی برخی نشریات نقطه اوج جریان تجملگرایی در مطبوعات است که سایر نشریات نیز در تلاش برای عقب نماندن از این جریان، با تغییر شکل و محتوای خود، سعی در ورود به عرصه تجملگرایی را دارند.
این قبیل نشریات کاملاً غیرایرانی و غیراسلامی هستند و نمیتوان آنها را نشریه قلمداد کرد و در واقع همانند «ژورنال مد و لباس» هستند که تبلیغ انواع لباس، کفش، ادکلن، ساعت و سایر کالاها با مارکهای معروف خارجی بخش اعظمی از صفحههای آنها را تشکیل میدهد.
اهم تخلفات این نشریات استفاده ابزاری از تصویر هنرپیشگان بر روی جلد و صفحههای داخلی و ترویج تجملگرایی، درج رپرتاژ آگهی و درج مطالب مغایر با رسالت مطبوعات است.
تقریباً تمام صفحههای این نشریات به ترویج تجملگرایی شامل بند د از ماده 2 قانون مطبوعات بوده و یا رپرتاژآگهی است و به نظر میرسد ادامه حیات چنین نشریاتی تأثیرات نامطلوبی بر جریانهای فرهنگی، مطبوعاتی کشور خواهد گذاشت.