تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 30 بهمنماه 1387  

 

سازمان‌ها و ارگان‌ها به‌نوعی ادامه دهنده‌ «داوود خطر»ند

 
 

گزارش ایسنا از نشست بررسی انیمیشن‌های‌ تبلیغی 

 
 

«تیزرهای انیمیشن تبلیغاتی» کشورمان در جلسه‌ای با حضور امیرحسین داوودی، کیارش زندی و حسین ضیایی از کارگردانان و کارشناسان انیمیشن در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مورد بررسی قرار گرفت.

***

به گزارش ایسنا، درابتدای این جلسه حسین ضیایی کارگردان و منتقد انیمیشن تاریخچه‌ای از ظهور انیمیشن‌های تبلیغاتی در سینما و تلویزیون ایران گفت: پیدایش آثار گوناگون تبلیغاتی اعم از گرافیکی، نوشتاری و تصویری که خود به شاخه‌های ریزتری هم‌چون تلویزیونی و سینمایی تقسیم می‌شود بیش از هر جریان و فرآیند تخصصی و فنی به شرایط و وضعیت بیرونی و اجتماعی باز می‌گردد.

وی ادامه داد: این پیدایی و تکامل آثار تبلیغاتی وابستگی کاملی به جریان طبیعی و رو به رشد اجتماع دارد هم‌چنین رشد و بالندگی اقتصادی که محصول آرامش و ثبات سیاسی است نیز کاملا در این پیدایی نقش دارد.

ضیایی ابراز عقیده کرد: در ایران نیز دو نقطه شروع آثار تبلیغاتی انیمیشن وجود دارد که در اولین گام حضور تلویزیون و سرریزی‌ دلار‌های نفتی (اوایل دهه پنجاه) و هم‌چنین پایان جنگ و امنیت نسبی اجتماع مسبب این حضور و شکل‌گیری بوده است.

وی با بیان این‌که ظهور انیمیشن‌های تبلیغاتی از اواخر دهه‌ چهل به سینماهای ایران راه پیدا می‌کند و جامعه بورژوازی ایرانی با دیدن این آثار که تبلیغات روغن نباتی و نمک صرف و ساخت اتومبیل پیکان بود با این دسته از آثار تبلیغاتی آشنا شدند.

این منتقد انیمیشن با اشاره به ورود انیمیشن‌های تبلیغاتی به تلویزیون اظهار کرد: سرسلسله‌دار این نهضت نوین شرکت رسانه فرد به اینماتوری صمد غلام‌زاده و تبلیغات «بانک صادرات ایران» که به‌صورت انیمیشن و 16 میلی‌متری تولید شده بود، هستند.

این کارگردان انیمیشن ابراز عقیده کرد: انیمیشن‌های تبلیغاتی ایران امروز راه پرفراز‌ونشیبی را طی می‌کند که متاسفانه عدم ثبات کافی در اقتصاد، فرهنگ‌زدگی و توجه بیش از حد به کالاهای غیرضروری و از همه مهم‌تر فرآیند طولانی تولید انیمیشن تبلیغاتی و گران‌بودنش بسیاری از مولدان و تولید گران محصولات اقتصادی را از دنیای انیمیشن دور و دورتر ساخته است.

ضیایی با بیان این‌که انیمیشن‌های تبلیغاتی ایرانی با مهاجرت وسیع کاربران و متخصصان خود روبه‌روست، گفت: متاسفانه انیمیشن‌های تبلیغاتی ایرانی امروز تنها در بخش از یک اثر تولیدی دخالت داده می‌شوند.

***

کیارش زندی، کارگردان انیمیشن و مدیر مسوول فصلنامه خط‌خطی گفت: پیدایش تیزرهای تبلیغاتی انیمیشن در هر جامعه‌ای ریشه در بسیاری از مسائل اجتماعی و حتی باورهای صنعتی هر کشور دارد و دلیل این که صاحبان صنایع به انیمیشن روی می‌آورند این است که یکی از بی‌درد‌سرترین انواع انیمیشن است؛ از این لحاظ که شوخی‌ها و یا حرف‌ها و حرکاتی که می‌توان از طریق انیمیشن انجام داد در اغلب موارد در حالت رئال امکان پخش ندارند.

وی «مد» را نیز عامل موثر دیگری در پیدایش انیمیشن‌های تبلیغاتی عنوان کرد و ادامه داد: تا زمانی که شهرام عظیمی، «داوود خطر» را نساخته بود پیام‌های دولتی و سازمانی را به انیمیشن نمی‌سپردند و معمولا از راه بروشور و غیره صورت می‌گرفت. عظیمی به‌عنوان یک هنرمند تجربه‌گرا مجابی برای راهنمایی و رانندگی تیزر ساخت و دیدیم که گل کرد و این شد یک اپیدمی و اکنون همه سازمان‌ها و ارگان‌ها به‌نوعی «داوود خطر» تولید می‌کنند.

زندی ابراز عقیده کرد: این نوع اپیدمی در ذات ما ایرانی‌ها وجود دارد و عادت نداریم که ریسک کنیم.

وی درباره‌ی دلیل دور‌شدن تولید گران اقتصادی از دنیای انیمیشن گفت: کم صبر‌بودن سفارش‌دهنده‌ها در پروسه طولانی تولید انیمیشن و هم‌چنین هزینه بالای ان از دلایل عمده این افول است، از سوی دیگر سفارش‌دهنده کمترین هزینه را صرف سازنده آن انیمیشن می‌کند و این پول به مراتب کمتر از پولی است به پخش داده می‌شود همین او نیز یک فرآیند فرسایشی در کار ایجاد می‌کند.

***

امیرحسین داوودی، کارشناس انیمیشن نیز اظهارات خود را با تمجید از بهرام عظیمی آغاز کرد و گفت: کار بهرام عظیمی یک جریان‌سازی بود و به راحتی تکرار‌شدنی نیست.

وی در خصوص روی‌آوردن سرمایه‌گذاران به انیمیشن‌های تبلیغاتی گفت: بخشی به «مد» بر می‌گردد و بخشی هم به سرمایه‌گذاران که حاضرند برای رشد سرمایه خود هزینه کنند.

وی ادامه داد: اما این پیروی از مد و عدم ریسک‌پذیری باعث اشباع شدن کارها و دلزدگی‌ مخاطبان خواهد شد؛ باید توجه داشت که هر الگویی در فرهنگ و جایگاه خودش جواب می‌دهد مثلا فکر کنید که عظیمی قهرمان انیمیشن خود را «سوپر من» و یا «هرکول» قرار می‌دهد، مسلما جواب نمی‌داد.

داوودی تاکید کرد: تکراری‌های غیر‌منطقی و نادرست باعث دلزدگی مردم و صاحبان صنایع‌از انیمیشن می‌شود.

این کارگردان انیمیشن با بیان این‌که یکی از ویژگی‌هایی که باعث جذابیت و گیرایی تیزرهای انیمیشنی می‌شود داستان محور‌بودن آنهاست، اظهار کرد: اینماتور‌های ما باید برای مخاطب ایرانی‌ و با در نظر گرفتن فرهنگ ایرانی کار کنند چرا که قرار است مردم ایران کار آنها را ببینند نه آمریکا و جاهای دیگر از سوی دیگر هرچه انیمیشن‌ها به فرهنگ جامعه نزدیک‌تر باشند جذاب‌تر می‌شوند.

به گزارش ایسنا، این جلسه از ساعت 16‌و45 دقیقه با پخش چند تیزر تبلیغاتی انیمیشن از مجموعه انیمیشن‌های «تهران، شهر اخلاق» و هم‌چنین «محصولات روزانه» به‌مدت 30 دقیقه آغاز شد و تا ساعت 18‌و30 دقیقه به طول انجامید. پس از این جلسه نیز کارگاه آموزشی انیمیشن با حضور علاقه‌مندان و دانشجویان برگزار شد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed