یک استاد روزنامهنگاری با اشاره به ضرورت برگزاری جشنوارههای رسانه گفت: هر قدر به موضوع رسانه بپردازیم و به کارکرد و ظرفیتهای آن دامن بزنیم امری ضروری، جدی و قطعی است.
فریدون صدیقی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی فارس در پاسخ به این پرسش که لزوم برگزاری جشنوارههای متعدد در حوزه رسانه همچون خودرو، ترافیک، معاینه فنی خودرو، میراث فرهنگی، آب، شهری، اعتیاد، بهزیستی و غیره چیست و آیا ضرورتی برای وجود این همه جشنواره هست، گفت: موافق برگزاری جشنوارههای متعدد در حوزه رسانه هستم زیرا هر قدر به موضوع رسانه بپردازیم، به کارکرد و ظرفیتهای آن دامن بزنیم و به دستاندرکاران رسانه که گاه و بیگاه مورد بیلطفی قرار میگیرند توجه کنیم امری ضروری، جدی و قطعی است.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر تمرکز روی موضوعاتی که در فضای فعلی جامعه که دستخوش التهابات خاص در قبال پدیدهها و رویدادهای مختلف اجتماعی هستند، ضروری است.
به عنوان مثال چون پرداخت مالیات تبدیل به یک فرهنگ نشده و جای خود را در مجموعه درآمدزایی دولت پیدا نکرده است؛ بنابراین تمرکز بر این موضوع یک ضرورت قطعی است و استمرار آن به نحوی که به فرهنگسازی در قبال یک رفتار شهروندی درباره گردش کار درست از محل پرداخت مالیات کمک کند، باید مورد توجه قرار گیرد.
این مدرس ارتباطات که داوری جشنوارههای متعدد را بر عهده داشته است، در پاسخ به این پرسش که آیا جشنوارههایی که هماکنون در حوزه رسانه برگزار میشود جامع و کامل است، گفت: قطعاً در هر جشنواره، مراسم و آئینی میتوان نقطهضعفهایی یافت؛ اما مهمتر از آن این است که خود برپایی جشنواره، انعکاس، بازتاب و کارکردهایش آنقدر مهم و در برگیرنده است که باید از ضعفها و کم و کاستیهای آن به اغماض بگذریم.
وی افزود: شما نمیتوانید جشنوارهای را اعم از جشنوارههای علمی، پژوهشی و غیره نام ببرید که کمی و کاستی شامل آن نشود، حتی در برگزاری انتخاب کتاب سال که حوزهای وسیعتر و جدیتر نیز هست و هر ساله برگزار میشود جمعی معتقدند که ضعفها و کم و کاستیهایی داشته و یا چشم خود را بر بخشی دیگر از رخدادهای حوزه کتاب بسته است.
صدیقی ادامه داد: بدیهی است که جشنوارهها ایراداتی خواهند داشت و همانگونه که وقتی به کارکرد دانشگاهها و مراکز آموزش روزنامهنگاری نیز بپردازیم باز در آن جا نیز به نقصانها و ضعفهایی برمیخوریم.
وی در پاسخ به این پرسش که داوریهای جشنوارههای رسانه را چطور ارزیابی میکنید، آیا در این جشنوارهها تنها برخی از خبرنگاران ملاک انتخاب قرار نمیگیرند، افزود: باید به یک نکته توجه کنیم که اگر خبرنگارانی در حوزه خاصی کوشا و فعالند و در آن حوزه به دانش رسیدهاند طبیعی است که معمولاً در یک جشنواره تخصصی برنده میشوند. زیرا در آن حوزه به تخصص، مهارت و تجربه کافی رسیدهاند.
صدیقی تصریح کرد: وقتی جشنواره عکس در حوزه ترافیک برگزار میشود و هر فردی میتواند در آن شرکت کند طبیعی است عکاسهایی که بیشتر در حوزه شهری کار کردهاند و موضوع ترافیک موضوع آنهاست و عکس و تصویر بیشتری از آن دارند و این پدیده را بهتر میشناسند، اغلب شانس موفقیت بیشتری دارند اما این موضوع به معنای آن نیست که اگر بیرون از آن جمع کار خوبی تولید و به جشنواره ارسال شود دیده نخواهد شد.
وی ادامه داد: به یاد ندارم در جشنوارههایی که در آن داوری کردهام کار خوبی خارج از حوزههای تخصصی روزنامهنگاری آمده باشد و مورد توجه قرار نگرفته باشد.
این مدرس ارتباطات در پاسخ به این پرسش که آیا اعتراضات به داوریهای جشنوارههای رسانه به بررسی در کمیته انتخاب اولیه بر نمیگردد، گفت: این موضوع به نظام رفتاری هر جشنواره برمیگردد و طبیعی است که داوران نهایی آثاری را میبینند که از صافی کمیته اولیه گذشته باشد و وقتی آثار انتخاب شده از کمیته انتخاب اولیه به داوران نهایی میرسد تا درباره آن قضاوت کنند آنها در مورد آثاری که به دست آنها میرسد قضاوت خواهند کرد زیرا بقیه آثار را ندیدهاند و کم و کاست این موضوع باید از دبیران جشنوارهها پرسیده شود.