تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: دوشنبه، 21 بهمنماه 1387  

 

انتخابات ریاست جمهوری ایران و اهمیت شبکه‌‌ اینترنت

 
 

گزارش دویچوله درباره حضور کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی  

 
 

دویچوله، بهزاد کشمیری­پور - وجود ورود محمد خاتمی به صحنه انتخابات آتی ریاست جمهوری، هنوز برخی از تشکل‌های اصلی اصلاح‌طلب فاقد روزنامه هستند. به همین دلیل شبکه‌ی اینترنت بیش از پیش، بخصوص برای این کاندیدای بی‌روزنامه‌ی ریاست جمهوری اهمیت می‌یابد.

در سالهای گذشته ده­ها روزنامه و مجله در ایران تعطیل شدند که اغلب به اصلاح­طلبان تعلق داشتند. اکنون بعضی از تشکل­های اصلی اصلاح­طلب مانند حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هیچ روزنامه­ای در اختیار ندارند. دشواری­های انتشار روزنامه، اینترنت را بیش از پیش به وسیله­ای برای ارتباط گرفتن با مخاطبان تبدیل کرده است. با نزدیک شدن مبارزات انتخاباتی دهمین دوره ریاست جمهوری سایت­های جدیدی کار خود را آغاز کرده­اند و سایت­های بیشتری نیز در راه هستند.

اهمیت اینترنت به عنوان یک وسیله­ی ارتباطی روز به روز بیشتر می­شود. چند سالی است که با نزدیک شدن هر انتخاباتی ده­ها سایت اینترنتی فعال می­شوند. اتفاقی نیست که رئیس جمهور پیشین، محمد خاتمی، تصمیم قطعی خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را در مراسم رونمایی از سایت اینترنتی مجمع روحانیون مبارز اعلام کرد.

روی آوردن مجمع روحانیون به اینترنت

عصر یکشنبه، بیستم بهمن ماه، اعضای مجمع روحانیون و جمعی از فعالان سیاسی گردآمدند تا شاهد راه­اندازی سایت اینترنتی این تشکل باشند. مجمع که سال ۱۳۶۶ با انشعاب روحانیان جناح چپ از جامعه روحانیت مبارز به وجود آمد، از زمان بسته شدن روزنامه‌ی "سلام"، ارگان مطبوعاتی­اش، در سال ۱۳۷۸ دیگر تریبونی در اختیار نداشت. این سایت کار خود را با انتشار خبر اعلام نامزدی محمد خاتمی آغاز کرد که ریاست شورای سیاستگذاری این تشکل را بر عهده دارد.

خسرو طالب زاده سردبیر سایت مجمع روحانیون، مخاطبان سایت را کسانی عنوان می­کند که "می­خواهند از تحلیل­ها و تفسیرهای وقایع خبری و رویدادهای سیاسی مطلع شوند". شواهد نشان می­دهد، راه‌اندازی این سایت بی­ارتباط با اعلام نامزدی خاتمی نیست. پایگاه اینترنتی مجمع در حالی کار خود را رسما آغاز کرد که هنوز بخش­هایی از آن تکمیل نشده است. روز یکشنبه فراکسیون اقلیت اصلاح­طلب مجلس نیز خبر داد یک پایگاه خبری اینترنتی تاسیس کرده است.

مشکل مطبوعات حامی دولت

به جز دو سایت یاد شده، سایت دیگری نیز با نام جمهوریت، که به اردوگاه اصلاحات تعلق دارد، فعالیت خود را از یک هفته پیش آغاز کرد. همزمان با این تحولات دو سه نشریه­ی اصولگرایان با مشکلاتی روبرو شده­اند. پس از توقیف هفته­نامه‌ی "همت" که از سوی گروهی از حامیان رئیس جمهور منتشر می­شد، روزنامه‌ی دولتی "خورشید" نیز شاهد کناره‌گیری ۱۸ خبرنگار تیم اجتماعی بود. این نشریه زیر نظر وزارت رفاه منتشر می­شود و علت جدایی تعدادی از همکارانش "اعتراض به سیاست‌های مسوولان روزنامه" عنوان شده است. خورشید، که هدف از انتشارش ایجاد "بستری مناسب برای بازتاب فعالیت­های نظام و دولت نهم در حوزه مباحث اجتماعی" تعریف شده، پس از انتشار صد شماره هنوز در میان مطبوعات به جایگاهی که انتظار داشت دست نیافته است. هفته‌نامه‌ی همت نیز به دلیل انتشار مطلبی که دادستان کل کشور آن را توهین به مقامات عالیرتبه‌ی نظام تشخیص داد، شانزدهم بهمن ماه بسته شد. همچنین روزنامه‌ی "حزب الله" یکی دیگر از مطبوعات اصولگرایان از نوزدهم بهمن انتشار خود را موقتا متوقف کرد. به رغم این مشکلات، بیشترین روزنامه­های کشور به جناح اصولگرایان تعلق دارد.

خاتمی کاندیدای بی‌روزنامه

روزنامه­های همشهری، جام جم و ایران پرتیراژترین مطبوعات جمهوری اسلامی محسوب می­شوند. همشهری که به شهرداری تعلق دارد، گرچه از حامیان محمود احمدی­نژاد به حساب نمی­آید، اما جزو مطبوعات اصولگراست. ایران، ارگان رسمی دولت، تکلیفش با انتخابات روشن است و جام جم، روزنامه­ی صدا و سیماست، که خاتمی به شدت از عملکرد آن گله دارد. به این­ها باید حدود ۱۴ روزنامه‌ی دیگر اصولگرا را نیز افزود که برخی از آنها، از جمله کیهان، سیاست روز، رسالت، جوان، خورشید، و قدس، از حامیان جدی ریئس جمهور فعلی هستند. در برابر این روزنامه­ها، ارگان­های چهار تشکل اصلی حامی محمد خاتمی (مجمع روحانیون، جبهه مشاركت، حزب كارگزاران، و سازمان مجاهدین انقلاب) همه توقیف شده­اند. همچنین بسیاری از روزنامه­هایی که به اصلاح­طلبان تعلق دارند به دلیل­هایی چون قطع اگهی­های دولتی با مشکلات مالی جدی روبرو هستند و تیراژ اندکی دارند.

اینترنت، مهمترین ابزار تبلیغ

پرتیراژترین روزنامه­های اصلاح طلب، اعتماد و اعتماد ملی هستند. مدیر مسئول اولی، الیاس حضرتی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است و دومی، ارگان مطبوعاتی این حزب است. این دو روزنامه لااقل تا زمانی که مهدی کروبی همچنان نامزد انتخابات باشد، حمایت چندانی از خاتمی نخواهند کرد. به این ترتیب دست خاتمی از روزنامه­ها کوتاه است. با توجه به اینکه مهم‌ترین خبرگزاری­ها نیز یا دولتی یا به دولت نزدیک­اند، هواداران رئیس جمهور سابق اگر موفق به انتشار روزنامه­ای جدید نشوند، راه بهتری جز فعال کردن پایگاه‌های اینترنتی ندارند.

سردبیر سایت مجمع روحانیون مبارز معتقد است: «جامعه از نظر سایت­های خبری به حد اشباع رسیده است.» اما همانگونه که او در افزودن یک سایت خبری دیگر به اینترنت پا پیش گذاشت، از محافل نزدیک به خاتمی خبر می­رسد، هوادارنش راه­اندازی ده­ها سایت جدید را تدارک می­بینند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed