تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: همایش

تاریخ ارسال: سه شنبه، 8 بهمنماه 1387  

 

نشست تخصصی «ژورنالیسم همگرا» در صداوسیما برگزار شد

 
 

سایت اداره کل آموزش و پژوهش صداوسیما - نشست تخصصی ژورنالیسم همگرا با حضور جان آستین استاد دانشگاه کوئینزلند استرالیا با 25 سال سابقه در شبکه تلویزیونی در سالن نشست های معاونت سیاسی برگزار شد. 

 
 

سایت اداره کل آموزش و پژوهش صداوسیما - نشست تخصصی ژورنالیسم همگرا ( Online )با حضور جان آستین ( John Austin ) استاد دانشگاه کوئینزلند استرالیا با 25 سال سابقه در شبکه تلویزیونی (ABCnews) در سالن نشست های معاونت سیاسی برگزار شد.

این نشست که با همکاری مرکز آموزش سازمان و اداره کل آموزش و پژوهش معاونت سیاسی با حضور مدیران کل، مدیران ، کارشناسان و پژوهشگران حوزه سیاسی برگزار شد، جان آستین تاکید کرد که اکنون با پیشرفت فناوری این امکان فراهم شده است که یک گزارشگر یا خبرنگار به تنهایی و با استفاده از یک تلفن ماهواره ای بتواند در صحنه حادثه حضور داشته و خبر خود را اعلام و پخش کند، در صورتی که در چند سال پیش این امکان وجود نداشته است.

وی افزود: مزایای این فناوری در عین این که از لحاظ سرعت ارسال و پخش، حرفه ای است اما از لحاظ ویراستاری و سردبیری خبر مشکلاتی را برای پخش ایجاد می کند چون سردبیر و یا خبرنگار ممکن است وقت و هزینه زیادی را برای خبری که اهمیت ندارد صرف کند که این موضوع از مشکلات استفاده از این روش است.

آستین تصریح کرد، در خبرنگاری سنتی به یک گروه خبری از جمله تصویربردار، صدابردار، دستیار و ... نیاز است و پس از تهیه خبر نیز صرف هزینه های سنگین برای تدوین خبر در استودیوها مشکلاتی را برای عوامل خبری فراهم می کرد، اما اکنون یک خبرنگار با استفاده از نرم افزار پریمیر و دیگر نرم افزارها می تواند بخشی از کار تدوین را انجام دهد.

وی با بیان این که یک خبرنگار چندمهارتی می تواند کار چند نفر را در آن واحد انجام دهد،‌ افزود: در آینده نزدیک از تعداد افراد گروه های خبری کاسته خواهد شد و برای تهیه گزارش های خبری فیلمبرداری، صدابرداری و مصاحبه را خبرنگار به تنهایی انجام خواهد داد.

جان آستین افزود: تلویزیون ممکن است در آینده نزدیک حذف شود و خبرنگار یا گزارشگر خبرهای خود را بعد از آماده سازی از طریق اینترنت پخش کند.

این نشست که به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد، جان آستین در پاسخ به پرسشی درباره عناصر اصلی ژورنالیسم تلویزیونی و فرق آن با ژورنالیسم رادیویی گفت: تفاوت رادیو و تلویزیون در یک واژه نهفته است و آن هم تصاویر است.

وی افزود: در استرالیا تلویزیون گزینشی عمل کرده و گزارش هایی را پخش می کند که برای مخاطب جذابیت بصری داشته و فقط وقایعی را پوشش می دهد که برای مخاطب جذابیت تصویری داشته باشند و چندان به اهمیت آن توجه نمی شود، اما در رادیو اینچنین نیست، ‌در رادیو وسیله صداست و می توان از توانایی بالقوه و جلوه های صدا استفاده کرد و ترکیبی از صداها را برای جذابیت بیشتر به وجود آورد، اما در تلویزیون داستان باید یک حالت نمایشی پیدا کرده تا برای بیننده جذاب باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه سازی و خبرنگاری در حوزه سیاسی گفت: در استرالیا تلویزیون زیاد در زمینه سیاسی برنامه سازی نمی کند و این حوزه ای است که با توجه به نظر سردبیر در اتاق خبر و براساس اهمیت خبر ممکن است به آن پرداخته شود، چون مخاطب شاید زیاد علاقه ای به صحبت یک فرد در تلویزیون نداشته باشد و سردبیر ممکن است فقط به خبرهایی که از لحاظ بصری برای مخاطب جذاب است بپردازد، چون مخاطب این اختیار را دارد که با اقناع نشدن از تلویزیون به دیگر شبکه ها و دیگر رسانه ها مراجعه کند.

وی گفت: تلویزیون یک بخشی به نام بولتن خبری دارد که در آن برنامه ممکن است مقامات و شخصیت های مختلفی دعوت شوند و اگر کسی به برنامه انتقادی داشته باشد، سردبیر آن بخش باید پاسخگو باشد.

جان استین در پاسخ به سوالی که آیا خبرنگار هم می تواند تفسیر انجام دهد و مرز میان تحلیل و تفسیر چیست؟ گفت: در بولتن های خبری گزارشگر یا خبرنگار فقط به جستجوی حقایق می پردازد و با مصاحبه های کوتاه با افراد مختلف، تفسیرهای مختلفی را برای مخاطب باقی می گذارد و خود گزارشگر نقشی در تفسیر خبر ندارد.

وی درباره مرز میان تحلیل و تفسیر نیز گفت: تحلیل نیازمند پژوهش است اما تفسیر اظهارنظرهای شخصی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره نگرش به خبر و تحلیل خبر و نوع پرداختن به آن با اشاره به ضرب المثلی استرالیایی گفت: "اصل اسب مناسب میدان اسب دوانی است" یعنی بستگی به نوع خبر دارد که باید درباره آن تصمیم گرفته شود، اگر خبر همان موقع اتفاق افتاده است می توان به صورت زنده استفاده شود و اگر خبر به تصاویر بیشتری نیاز داشته باشد بهتر است به صورت زنده استفاده نشود.

وی خبر را دارای پیشینه هایی دانست و گفت: در خبر یک داستان دارید که باید به آن توجه شود که این خبر برای چه کسی و در چه مکانی و چگونه برای مخاطب جذابیت دارد.

وی درباره تحلیل خبر گفت: خبرنگار بهتر است برای تحلیل خبر از نظر متخصص و صاحب نظر استفاده کند و خود به تحلیل و تفسیر خبر نپردازد.

در ادامه پرسش و پاسخ جان استین در پاسخ به سوالی درخصوص نقش و اهمیت پژوهش در فرایند تولید و تحلیل خبر و جایگاه افکار سنجی و فیدبک مخاطبان گفت: پژوهش به ژانر برنامه خبری بستگی دارد، معمولا ‌در بولتن های خبری، پژوهش چندانی انجام نمی شود چون زمان برنامه کوتاه است؛‌ اما در برنامه های جاری چون به زمان بیشتری نیار دارند و خبرنگار باید یک پژوهشگر باشد تا بداند که چه سئوالاتی را از مصاحبه شونده بپرسد و باید بتواند یک گروه افراد متخصص را جمع کرده و در زمینه های مختلف دولت را به پاسخگویی وادار کند، به همین دلیل نیاز به پژوهش دارد تا بتواند سوالات مناسب را طراحی کرده و بداند که چه سوالاتی را باید از مقامات و شخصیت ها سئوال کند.

اما درباره فیدبک برنامه معمولا مخاطبان برنامه با تماس تلفنی با برنامه و سردبیر مربوطه ارتباط دارند و در روزنامه ها نیز بخشی برای انتقاد از سردبیران رادیو و تلویزیون در نظر گرفته شده و همچنین مخاطبان امروزه نیز از طریق اینترنت یا وبلاگ با سردبیر برنامه ارتباط برقرار می کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیرگذاری بیشتر کار گروهی برای تهیه گزارش گفت: تاثیرگذاری خبرنگاری سنتی بهتر است چون فعالیت های انفرادی و یا خبرنگاری جدید، فعالیت های زیادی را برای فرد خبرنگار به وجود می آورد و فرصت پردازش را از بین می برد و چاره ای نیست و امروزه کار خبرنگاری به سوی فعالیت انفرادی به پیش می رود و اصطلاحی هست که می گویند خبرنگاری با یک کوله پشتی (خبرنگار دیجیتال) که در این روش ممکن است کیفیت برنامه از لحاظ تصویر، تدوین و ... پایین بیاید.

جان آستین در پاسخ به سوالی درخصوص روش های جذابیت بیشتر گزارش خبری گفت: این به توانایی و خلاقیت خبرنگار بر می گردد، و حتی می توان گفت خبر غیرجذاب هم به نوعی برای برخی افراد جذاب است؛ اما خبرنگار می تواند با جنبه انسانی دادن به گزارش خود جذابیت برنامه خود را افزایش دهد. چون زندگی دیگر افراد برای دیگران می تواند خیلی جذاب و جالب باشد، چون یک حس هم زاد پنداری در فرد ایجاد می کند.

آستین درباره تفاوت دروازه بانی خبر در تولید و پخش و دروازه بانی خبر در رادیو و تلویزیون گفت: فرایند تقریبا مشابه ای به کار گرفته می شود،‌ اما در رادیو به تجهیزات زیادی نیاز نیست و تهیه کننده نمی تواند زیاد مانور بدهد. ‌در رادیو وسیله صداست و می توان از توانایی بالقوه و جلوه های صدا استفاده کرد و ترکیبی از صداها را برای جذابیت بیشتر به وجود آورد.

وی در پاسخ به سوالی درباره این که بعضی از رسانه ها از خبرهای غیرواقعی برای جایگزین کردن خبرهای واقعی در پوشش خبر استفاده می کنند با چه تکنیک هایی می توان با آن مقابله کرد؟ گفت: ماهیت حرفه ای خبرنگاری این است که از خبر اطمینان حاصل کند و از صحت آن مطمئن شود و دست کم از دو منبع استفاده کند و خبرهایی که با شک و تردید است استفاده نکند و بعضی از شبکه ها خبرنگاران خود را به سراسر جهان اعزام می کنند چون به رسانه های دیگر اعتماد ندارند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed