تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: همایش

تاریخ ارسال: جمعه، 27 دیماه 1387  

 

همایش «رسانه و غزه» یک‌شنبه برگزار می‌شود

 
 

عملکرد رسانه‌های منطقه‌ای، اسلامی، عربی و غربی درباره پوشش اخبار غزه، در همایش یک روزه‌ "رسانه و غزه" روز یکشنبه 29 دی ماه بررسی می‌شود.  

 
 

عملکرد رسانه‌های منطقه‌ای، اسلامی، عربی و غربی درباره پوشش اخبار غزه، در همایش یک روزه‌ "رسانه و غزه" روز یکشنبه 29 دی ماه بررسی می‌شود.

به گزارش ایسنا علیرضا ملکیان ـ معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در نشستی خبری با تشکر از خبرگزاری‌ها و مطبوعات کشور برای پوشش خبری خوب حوادث غزه اظهار کرد: رسانه‌های ما با این پوشش خبری خوب، به رسالت و تعهد خود در قبال مردم فلسطین و وظیفه‌ای که از لحاظ اطلاع‌رسانی برعهده دارند، عمل کرده‌اند که امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد.

وی افزود: غزه از ماه‌ها پیش در محاصره رژیم صهیونیستی قرار داشت و مردم آن، از لحاظ مواد غذایی، دارویی و سوختی در تنگنا قرار داشتند، ضمن این که متاسفانه برخی کشورهای منطقه هم که باید به وظایف خود حداقل از لحاظ انسانی عمل می‌کردند، همراهی خوبی با مردم این منطقه نداشته و باعث شدند مردم غزه مصائب فراوانی را متحمل شوند.

او با اشاره به این که این فشارهای ناشی از تحریم ادامه داشت تا این که حمله‌ رژیم صهیونیستی به غزه نیز روی داد،‌ اضافه کرد: ابتدا حملات هوایی و متعاقب آن حملات دریایی و زمینی به مردم غزه روی داد که عمده‌ این حملات نیز نه به مناطق استراتژیک و دولتی فلسطین، بلکه به مناطق مسکونی انجام گرفت که باعث شد آمار شهدای غزه را عمدتا غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان تشکیل دهند.

معاون مطبوعاتی ارشاد با بیان این که نزدیک به یک سوم شهدای غزه کودکان هستند، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی از همان ابتدا خفقان و سانسور شدیدی را از لحاظ رسانه‌یی اعمال و براساس آن اعلام کرد اخبار حملات این رژیم به غزه، باید با هماهنگی ارتش آن منتشر شود، طبیعی است که آن‌ها در این امر به دنبال اهداف خاصی بودند و نمی‌خواستند جنایاتشان در اختیار افکارعمومی جهان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی در کارنامه سیاه گذشته خود کشتار صبرا و شتیلا، قانا، ناصره و دیریاسین را نیز دارد و نمی‌خواست یک سیاهه دیگر به این کارنامه سیاه افزوده شود. آن‌ها درواقع می‌خواستند حماس را که دولت قانونی و منتخب مردم فلسطین است به عنوان یک گروه، آن هم تروریستی به مردم جهان معرفی کنند که مزاحمت‌های آن برای رژیم صهیونیستی باعث شده است، این رژیم به غزه حمله کند. در حقیقت رژیم صهیونیستی می‌خواست حمله خود به غزه را، پاسخی به حمله‌های حماس وانمود کند.

او اضافه کرد: اما خوشبختانه حضور رسانه‌های مسوول مانند رسانه‌های منطقه و کشورهای اسلامی در غزه باعث شد سناریویی که در بخش رسانه از سوی رژیم صهیونیستی تدارک دیده شده بود، نقش برآب شود و فیلم‌ها و گزارش‌هایی از فجایع این رژیم در غزه منتشر شود که افکار عمومی را در حمایت از مردم غزه به خیابان‌ها بکشد.

ملکیان با اشاره به تظاهرات وسیع بسیاری از کشورهای جهان در حمایت از غزه افزود: امروز تظاهرات‌هایی با حضور جمعیتی حدود 100 یا 200 هزار نفر در برخی از کشورهای جهان شاهدیم که به هیچ وجه انتظار نمی‌رفت؛ مثلا برخی کشورهای اروپایی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و دفاع از غزه وارد صحنه شدند و این نشان داد اگر رسانه‌ها به وظیفه اطلاع‌رسانی خود عمل کنند، می‌توانند به خوبی تاثیرگذار باشند.

او گفت: با توجه به وضعیت گفته شده تعدادی از تشکل‌های رسانه‌یی جمهوری اسلامی ایران مانند خبرگزاری‌ها، نشریات و تشکل‌های صنفی در تماس‌هایی، خواستار برگزاری همایشی دربار‌ه‌ غزه با رویکرد رسانه شدند که ما نیز از این پیشنهاد استقبال کردیم.

به گفته وی بر این اساس، همایش یک روزه‌ای با عنوان "رسانه و غزه" با هدف بررسی عملکرد رسانه‌های منطقه، اسلامی، عربی و غربی در ارتباط با غزه، روز یکشنبه 29 دی ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود تا در آن میزان انعکاس مناسب اخبار غزه در رسانه‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون مطبوعاتی ارشاد ادامه داد: امیدواریم با این اعلام آمادگی و جدیتی که در میان رسانه‌های ایران وجود دارد این همایش به نحو مطلوبی برگزار شود، ضمن این که نمایندگان رسانه‌های خارجی مقیم ایران نیز با حضور در این همایش نقطه نظرات خود را درباره‌ موضوع آن، بیان خواهند کرد. علاوه بر این مهمانانی از تشکل‌های مدافع حقوق مردم فلسطین و نیز نمایندگان مجلس در این همایش حضور خواهند داشت.

او افزود: البته صدا و سیما تلاش دارد سخنرانی‌هایی از شخصیت‌های رسانه‌یی مطرح جهان اسلام را نیز به صورت ویدئو کنفرانس در این همایش داشته باشیم، ضمن این که قطع‌نامه‌ای نیز در پایان این همایش از سوی تشکل‌های رسانه‌یی و خبرگزاری‌ها، به‌ویژه مجمع جهانی صلح اسلامی و اتحادیه رسانه‌های جهان اسلام که سرمایه‌گذاری جدی و حضوری فعال برای برگزاری این همایش داشته‌اند، صادر خواهد شد.

وی درباره عملکرد رسانه‌های ایرانی در پوشش حوادث غزه نیز گفت: خوشبختانه رسانه‌های برون مرزی ایران یعنی العالم و پرس‌ تی‌ وی عملکرد بسیار خوبی در پوشش اخبار غزه داشته و توانسته‌اند اخبار و گزارش‌های دقیقی از این منطقه ارایه کنند.

او در ادامه همچنین با اشاره به این که نگاه رژیم صهیونیستی در بعد رسانه باعث شده است امکان فعالیت آزاد برای شبکه‌های خارجی فراهم نشود، تصریح کرد: در حال حاضر وقایع غزه صرفا از طریق برخی شبکه‌های کشورهای اسلامی و یا شبکه‌های خود فلسطین و غزه پوشش داده می‌شود و هیچ کدام از رسانه‌های بین‌المللی اروپایی در غزه حضور ندارند. این رسانه‌ها در مرز غزه و قسمتی که نیروهای رژیم صهیونیستی مستقر هستند حضور یافته و اخبار خود را براساس سلایق این رژیم منعکس می‌کنند.

ملکیان همچنین درباره‌ عملکرد رسانه‌های جهان اسلام در پوشش اخبار غزه نیز گفت: الجزیره تا امروز در پوشش اخبار غزه بد عمل نکرده و تا حدودی آن‌ها را خوب پوشش داده است اما العربیه با رویکردی که داشته، سعی کرده است کمتر فجایع غزه و حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی را پوشش دهد؛.

به گفته او این شبکه بیش‌تر در چارچوب برخی کشورهای عربی که به نوعی با رژیم صهیونیستی همسو هستند سعی داشته است مطابق با اهداف رسانه‌یی این رژیم عمل کند که این امر قطعا اتفاق خوشایندی برای العربیه به عنوان یک رسانه‌ متعلق به جهان اسلام نیست.

او درباره‌ پوشش شبکه‌های رسانه‌یی غربی درباره‌ حوادث غزه نیز افزود: رسانه‌های غربی نمی‌توانند به طور کلی حوادث غزه را بایکوت کنند زیرا در غیر این صورت وجهه‌ رسانه‌یی‌شان زیر سوال می‌رود؛ بنابراین مجبورند حتی به صورت قطره چکانی، وقایع غزه را منعکس کنند.

وی ادامه داد: زیرا مردم جهان امروز به شبکه‌های مختلف ماهواره‌یی و اینترنتی دسترسی دارند و می‌توانند اطلاعات خود را به جز رسانه‌های کشورهایشان، از این دسته از رسانه‌ها نیز دریافت کنند و بدین ترتیب رسانه‌های غربی برای حفظ حیثیت رسانه‌یی خود نیز مجبورند برخی وقایع غزه را منعکس کنند.

به گفته معاون مطبوعاتی ارشاد مهمترین کارکرد رسانه‌ها امروز این است که باید به وظایف اطلاع‌رسانی خود درباره‌ آنچه در غزه می‌گذرد، عمل کنند. رسانه‌ها باید سعی کنند سانسور خبری را که رژیم صهیونیستی می‌خواهد آن را اعمال کند، بشکنند و اجازه ندهند این رژیم به اهداف رسانه‌یی خود در پنهان کردن مظلومیت مردم غزه و جنایاتی که مرتکب می‌شود، بویژه درباره‌ حقوق کودکان و غیرنظامیان دست یابد.

او اضافه کرد: رسانه‌ها هم‌چنین وظیفه دارند مواضعی که دولت‌ها در قبال فلسطین اتخاذ کرده‌اند، چه آن‌ها که همسو با مردم فلسطین هستند و چه آن‌ها که در مقابل این مردم ایستاده‌اند منعکس کنند تا مردم جهان و هم‌چنین مردم این کشورها بدانند با چه دولتمردانی روبه‌رو هستند؛ زیرا آنچه در غزه می‌گذرد چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت و وظیفه انسانی تمام مردم جهان این است که به حمایت از مردم غزه به پا خیزند.

ملکیان درباره اعزام خبرنگاران ایرانی به غزه نیز گفت: تعداد زیادی از خبرنگاران در تماس‌های فراوانی، علاقه‌مندی خود را برای حضور در غزه اعلام کردند که ما نیز در این رابطه با وزارت امور خارجه مکاتباتی داشتیم. اداره کل اطلاعات و تبلیغات وزارت امور خارجه نیز در این زمینه بسیار تلاش کرد، اما متاسفانه کشورهایی که باید زمینه‌ حضور خبرنگاران ایرانی را فراهم می‌کردند در مسائلی مانند ویزا و سایر شرایط، با ما همکاری نکردند و نتوانستیم شرایط حضور خبرنگاران ایران در غزه را فراهم کنیم.

وی درباره‌ آخرین وضعیت خبرنگار دستگیر شده العالم نیز خاطر نشان کرد: این خبرنگار همچنان در بازداشت است و جلسات محاکمه‌ای نیز برای او برگزار شده است، ضمن این که قطعا خود صدا و سیما نیز برای آزادی این خبرنگار اقداماتی را انجام داده است. ما نیز در این‌باره، مکاتباتی با مجامع بین‌المللی روزنامه‌نگاری داشته و از آن‌ها خواسته‌ایم تمام تلاششان را برای آزادی این خبرنگار و دستیارش انجام دهند.

او افزود: در این مکاتبات هم‌چنین از این مجامع بین‌المللی خواسته‌ایم به رژیم صهیونیستی فشار بیاورند تا به کنوانسیون‌های حقوق بشر احترام گذاشته و شرایط فعالیت آزاد رسانه‌ها را فراهم کند، نه اینکه خبرنگاران را دستگیر کرده یا مقر تجمع‌ آن‌ها را مورد حمله قرار دهد؛ چرا که این رژیم یکی از مقرهای تجمع خبرنگاران را با وجود آنکه علائم مشخصی برروی آن، نشان می‌داد محل تجمع خبرنگاران است مورد حمله قرار داد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed