تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: سه شنبه، 24 دیماه 1387  

 

نمایندگی‌های «اچ‌.پی» تحریم ایران را تکذیب کردند

 
 

گزارش روزنامه سرمایه درباره تحریم «اچ‌.پی» برضد ایران 

 
 

روزنامه سرمایه، حامد شفیعی - اعلام خبر منع فروش محصولات «اچ پی» به ایران در رسانه های داخلی و خارجی موج جدیدی ازقرارگرفتن روابط اقتصادی ایران-آمریکا را تحت لوای سیاست به وجود آورد.

تیتر اخباری با عنوان «اچ پی» مانع فروش محصولات خود به ایران می شود و همچنین پایان طلایی دوران «اچ پی» در ایران؛ فروش چاپگر هم ممنوع شد. بیانگر موجی از فشارهای اقتصادی سیاسی آمریکا بر محصولات کامپیوتری در ایران است که می توان تاثیر قابل ملاحظه ای بر بازار محصولات این برند معروف در ایران داشته باشد زیرا به گفته فعالان بازار براساس برآورد به دست آمده بیش از 70 درصد سهم بازار محصولات اداری ( چاپگر) در اختیار این شرکت آمریکایی است.

از طرفی با شرایط پیش آمده در مورد این محصول و تحریم آن از سوی شرکت آمریکایی بر نمایندگی خود در امارات، بازار دیگر محصولات آمریکایی مانند «اپل» و «دل» نیز تحت تاثیر قرار گرفته و بنابراظهارات کارشناسان، بازار این محصولات نیز دستخوش تغییرات و نوساناتی خواهد شد. اگرچه عده ای معتقدند که انتشار چنین اخباری تنها در حد شایعه است اما درج بیانیه شرکت «اچ پی» در خصوص جلوگیری از فروش محصولات خود در ایران به هر طریق ممکن در رسانه های معتبر جهان از جمله خبرگزاری «آسوشیتد پرس» حاکی از واقعیت ماجراست.

در عین حال به نظر می رسد با وجود اعلام های رسمی از سوی مسوولان شرکت «اچ پی» همچنان واردات محصولات این شرکت به ایران ادامه دارد.

تحریم چاپگر شایعه است

همانطور که در رسانه ها نیز به آن پرداخته شد، به نظر می رسد ماجرا از یک گزارش ساده به قلم یکی از نویسندگان نشریه «بوستون گلو ب» آغاز شده است. گزارشی که تقریب دو هفته از نوشتن آن می‌گذرد و اینک باعث شکل گیری چنین جریانی در کشور ما شده است. نویسنده این گزارش با نگاهی نقادانه به فعالیت شرکت آمریکایی «اچ پی» پرداخته و نوشته است با وجود تحریم های کاخ سفید، فروش محصولات این شرکت به ایران هر ساله روبه افزایش است.

این نشریه فعالیت این شرکت را نوعی «دور زدن» تحریم ها دانسته و براین عقیده است که از طریق واسطه های موجود در کشور امارات این شرکت توانسته سهم قابل توجهی از بازار پرمصرف چاپگر و اسکنر در ایران را در اختیار بگیرد.

نوشتن چنین گزارشی مسوولان دولت آمریکا را بر آن داشته که با تحت فشار قرار دادن مدیران شرکت «هیولد-پاکارد» ( HP ) آنان را وادار کرده که هرگونه فروش مستقیم یا غیرمستقیم به ایران را متوقف کند از همین رو شرکت «اچ پی» نیز در بیانیه ای که توسط خبرگزاری آسوشیتد پرس منتشر شد بیان کرده است از این پس کنترل بیشتری را بر توزیع کنندگان اعمال می کند و مانع فرستادن محصولات خود به ایران می شود و این درحالی است که این شرکت تا پیش از این با وجود تحریم های آمریکا از فروش محصولات خود به ایران آگاه بوده است.

از طرفی شرکت «ردینگتون» که یکی از نمایندگی های منطقه ای «اچ پی» در امارات است در اظهارنظری اعلام داشته این شرکت محصولات مجاز را به مشتریان مجاز در مناطق مجاز و همسو با توصیه‌های شرکت «اچ پی» در زمینه سیاستگذاری به فروش می رساند. اخبار منتشر شده در خصوص منع ورود محصولات «اچ پی» به ایران از سوی این شرکت در حالی صورت می گیرد که نمایندگی‌های فروش این شرکت در ایران همچنان به کار خود ادامه و اقدام به واردات این محصول به بازار می کنند.

محمد فرجی مدیر بازرگانی یکی از نمایندگی های «اچ پی» در ایران انتشار چنین خبری را یک شایعه بی اساس می داند و در این باره می گوید: «در آخرین ارتباطی که با دفتر «ردینگتون» داشتم سفارش خرید دادم ؛ بنابراین اگر این خبر صحت داشته باشد باید جلوی خرید من را بگیرند.»

به گفته وی چاپگر جزء کالاهای تحریمی نبوده و این امر فقط شامل نوت بوک، سرور و دستگاه های کارت شبکه و دیگر محصولات «اچ پی» می شود اگر چه نوت بوک جزء محصولات تحریم شده به حساب می آید اما بنابر اظهارات فرجی، باز هم روش هایی وجود دارد که از طریق آنها می توان به واردات نوت بوک اقدام کرد، کما اینکه در حال حاضر این کار توسط شرکت تحت فعالیت او و دیگر همکارانش در حال انجام است.

نکته دیگر در مورد واردات کالاهای آمریکایی به ایران، حضور برندهای معتبر دیگری مانند «دل» و «اپل» است که توانسته جایگاه خوبی را در بازار ایران به دست آورد به نحوی که نه تنها کاربران خانگی استفاده از این برندها را بر دیگر برندهای موجود در بازار ترجیح داده بلکه بسیاری از نهادهای دولتی مانند صداوسیما نیز از محصولات با مارک آمریکایی استفاده می کنند که این امر برای محصولات «اچ پی» که از گستردگی توزیع و استفاده بیشتری برخوردار بوده، صدق می کند.

خدمات پس از فروش ادامه دارد

در حال حاضر سه شرکت به عنوان شرکت های توزیع کننده منطقه ای محصولات «اچ پی» وجود داشته که این شرکت ها در ایران نیز دفاتر نمایندگی دارد، همچنین بر اساس اعلام منابع رسمی «اچ پی» هشت شرکت نمایندگی مجاز فروش و یک شرکت نیز به عنوان نمایندگی رسمی گارانتی و خدمات پس از فروش در ایران به فعالیت مشغول هستند.

بنابراین نخستین موردی که در خصوص منع واردات این محصول به ذهن می رسد، خدمات پس از فروش آن است که به گفته یکی از مسوولان نمایندگی گارانتی «اچ پی» در حدود یک ماه است که خدماتی ارائه نمی شود. هرچند این مسوول نمی خواست به بیان جزئیات بیشتر در این زمینه بپردازد اما شواهد امر نشان می دهد که به دلیل پاره ای مسائل پیش آمده میان شرکت ارائه خدمات «اچ پی» در دوبی و نمایندگی آن در ایران، از ارائه خدمات جلوگیری به عمل آمده است. شخص مسوول در این نمایندگی خدمات از اعلام نام خود خودداری کرده و می افزاید: «این اقدام بدون هیچ گونه درخواست کتبی بوده است و شرکت مستقر در امارات از آنها خواسته که دیگر خدمات پس از فروش ارائه ندهد.» البته قرار است وظیفه ارائه خدمات پس از فروش را یکی دیگر از شرکت های توزیع کننده منطقه ای محصولات «اچ پی» در ایران به عهده بگیرد تا همچنان روند فعالیت ارائه محصولات «اچ پی» در بازار ایران ادامه یابد.

بنابراظهارات فروشندگان ماشین های اداری، استقبال مردم از محصولات «اچ پی» در بازار به دلیل گستردگی خدمات پس از فروش و کارایی آسان استفاده از آن است. اگر سری به ابتدای خیابان ایرانشهر، مرکز فروش چاپگر بزنید با انبوه فروش محصولات این شرکت آمریکایی روبه رو می شوید که هر روز با مدل های جدید شاهد افزایش سهم این محصول در بازار می شویم.

محمدی یکی از مغازه داران و فروشندگان محصولات «اچ پی» در خیابان ایرانشهر، معتقد است :«کیفیت محصولات آمریکایی بیشتر از دیگر محصولات مشابه است از طرفی قطعات این محصول نسبت به دیگر موارد در دسترس تر بوده و به راحتی قابل تعمیر است.» او می گوید: «اگر چاپگر شما «اچ پی» باشد، چنانچه خراب شود، شما با مراجعه به هر مغازه ای می توانید از خدمات آن بهره مند شوید.» این در حالی است که با توجه به تحریم های آمریکا، به نظر می رسد بازار خدمات این محصول در مقابل رقبای دیگر خود که از تحریم مصون و متعلق به کشورهای آسیای شرقی بوده، گسترده تر است اما با این حال عدم اعتماد از آتیه این محصول در کشور با توجه به شرایط پیش آمده نگرانی هایی را برای کاربران به وجود می آورد که نمی توان چندان به آینده این محصول در بازار ایران خوش بین بود.

---

نشریه «بوستون گلوب» در قسمتی دیگر از گزارش خود به میزان سهم واردات محصولات «اچ پی» پرداخته و اعلام می کند، دفاتر این شرکت در خاورمیانه از رشد 50 درصدی سالانه ارسال محصول به ایران برخوردار است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی منابع مالی شرکت های اماراتی محصولات آمریکایی، صادرات محصولات این کشور به ایران در سال 2007 به حدود 145 میلیون دلار رسیده است. حتی گفته می شود که گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در گزارشی از افزایش 220 درصدی واردات محصولات آمریکایی در ایران در سال جاری خبر داده است و در این میان سهم محصولات کامپیوتری متعلق به شرکت های معروف از جمله «اچ پی» بیشتر از دیگر محصولات است به نحوی که تنها این شرکت توانسته بیش از
70 درصد از بازار مصرف چاپگر و پرینتر در ایران را در اختیار گرفته و سود سرشاری را نصیب خود و نمایندگی های اماراتی آن کند.

براساس این گزارش با توجه به پیگیری های به عمل آمده برای صحت اخبار منتشر شده در خصوص تحریم شرکت «اچ پی» برای فروش محصولات خود به ایران و همچنین منع واردات این محصول از طریق شرکت «ردینگتون» امارات، نمایندگی این شرکت در ایران که با همان نام ردینگتون فعالیت می کند، چنین موردی را شایعه دانست البته روز شنبه به دلیل تعطیلات هفتگی در دیگر کشورها و تعطیلی چند روز اخیر در ماه محرم در ایران دفتر نمایندگی در ایران نیز تعطیل بوده و مدیران این شرکت هیچ گونه اظهارنظری در این زمینه نکردند که این ابهاماتی را در مورد صحت ماجرا به وجود آورد اما یکی دیگر از رابط های این شرکت اعلام کرد که این یک جنجال رسانه ای است که از آن سوی آب ها آغاز شده است. موضوع دیگر اینکه اگرچه واردات چاپگرها از طریق یک فروشنده و واسطه سوم در امارات عملی قانونی است اما جو رسانه ای شکل گرفته این نگرانی را به وجود آورده است که تجار امارات با احتیاط و وسواس بیشتر به فروش اقدام کنند که این خود افزایش هزینه ها را برای واردکنندگان در پی دارد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed