تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مطالعات ارتباطی

تاریخ ارسال: دوشنبه، 16 دیماه 1387  

 

ایسنا و فارس منبع مهمترین اخبار روزنامه‌های سراسری

 
 

تحلیل محتوای روزنامه‌های سراسری در شش ماهه‌ اول سال جاری که از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی ‌رسانه‌ها منتشر شده‌است نشان می‌دهد مسایل سیاسی خارجی، مقولات اقتصادی عام و نیز رفاه و تأمین اجتماعی موضوع مهم‌ترین تیترهای صفحه اول روزنامه‌های سراسری در این دوره بوده است. 

 
 

تحلیل محتوای روزنامه‌های سراسری در شش ماهه‌ اول سال جاری که از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی ‌رسانه‌ها منتشر شده‌است نشان می‌دهد مسایل سیاسی خارجی، مقولات اقتصادی عام و نیز رفاه و تأمین اجتماعی موضوع مهم‌ترین تیترهای صفحه اول روزنامه‌های سراسری در این دوره بوده است.

در مقدمه این گزارش با اشاره به این که کارکرد خبری‌ مطبوعات‌ در جامعه‌ کنونی‌، اهمیت‌ غیرقابل‌ انکاری‌ یافته آمده ‌است:‌ شرایط‌ خاص‌ ملی‌، منطقه‌یی‌ و جهانی‌ و هم‌چنین پیچیدگی‌ اوضاع‌ سیاسی‌ بر اهمیت ‌کارکرد خبری‌ مطبوعات افزوده‌ است.‌

روزنامه‌ها به‌ دلیل‌ وابستگی‌های‌ ایدئولوژیک‌ و حزبی‌ خود از زوایای‌ فکری‌ مختلفی‌ به‌ تحولات‌ جامعه‌ می‌نگرند و در انعکاس و برجسته‌سازی‌ این‌ تحولات‌ و رویدادها به‌ شیوه‌های‌ مختلف‌ عمل‌ می‌کنند. برخی‌ دیدگاه‌های‌ انتقادی‌، فعالیت‌ خبری‌ رسانه‌ها را بخشی‌ از فعالیت‌های‌ ایدئولوژیک‌ احزاب‌ تلقی‌ کرده‌ و خبر را محصول‌ مصنوع‌ ایدئولوژی‌ می‌دانند و برخی دیگر نیز انعکاس‌ رویدادها در رسانه‌های‌ خبری‌ را، فرآیند بازسازی‌ رویدادها تلقی‌ کرده‌ و تولید و انتشار اخبار را تحت‌ عنوان‌ «بازنمایی‌» یا بازنمود و به‌ معنای‌ ارایه‌ رویدادها از نگاه‌ خاص‌ و در واقع‌ بازسازی‌ رویدادها قلمداد می‌کنند.

طبق این گزارش، علاوه‌ بر این‌ محتوای‌ خبری‌ روزنامه‌ها را از حیث‌ ثبت‌ و ضبط‌ رویدادها می‌توان‌ به‌ نوعی‌ «تاریخ‌نگاری‌» نیز تلقی‌ کرد. روزنامه‌ها از آنجایی‌ که‌ رسانه‌ای‌ مکتوب‌ محسوب‌ می‌شوند با درج‌ اخبار در واقع‌ به‌ ثبت‌ رویدادها در تاریخ‌ کمک‌ می‌کنند. هم‌چنین‌ امروزه‌ مطبوعات‌ یکی‌ از منابع‌ مطالعات‌ تاریخی‌ نیز محسوب‌ می‌شوند و از این‌ حیث‌ یک‌ سند تاریخی‌ به‌ شمار می‌آیند.

بدین‌ ترتیب‌ به نظر می‌رسد مطالعه‌ مطبوعات‌ و روزنامه‌ها‌ و تحلیل‌ محتوای‌ آن ها در رسیدن‌ به‌ دو هدف شناخت وقایع‌ و رخدادهای‌ یک‌ دوره‌ زمانی‌ خاص و درک‌ دیدگاه‌های‌ ایدئولوژیکی‌ موجود نسبت‌ به‌ رویدادهای‌ هر دوره‌ به‌طور همزمان‌ کمک‌ می‌کند، ضمن اینکه مطالب‌ درج‌ شده‌ در یک‌ روزنامه‌ دارای‌ وزن‌ یکسانی‌ نیستند و روزنامه‌ها نیز در همه‌ مطالب‌ خود به‌ جهت‌گیری‌ ایدئولوژیک‌ نمی‌پردازند.

در هر روزنامه‌ برخی‌ قالب‌های‌ ارایه‌ خبر و مطلب‌ مهمتر از بقیه‌ بوده‌ و روزنامه‌ها و خوانندگان‌ آن‌ها نیز به‌ این‌ قالب‌ها اهمیت‌ بیشتری‌ می‌دهند که مهمترین‌ قالب‌های‌ ارایه‌ خبر و مطلب‌ درهر روزنامه‌ تیترهای‌ اصلی‌ صفحه‌ اول‌، سرمقاله‌ها و یادداشت‌ها، ستون‌های‌ ویژه‌ و تیترهای‌ اصلی‌ صفحات‌ اختصاصی‌ هستند.

در این تحقیق، موضوع مهمترین تیترهای صفحه اول روزنامه‌ها در دوره‌ مورد بررسی مسایل سیاسی خارجی و پس از آن به‏ترتیب مقولات اقتصادی عام و نیز رفاه و تأمین اجتماعی اختصاص داشته و مسایل سیاسی خارجی، مقولات دینی - ارزشی و عملکرد و برنامه‏های دولت بیش از موضوع‌های دیگر در سرمقاله‌ها و یادداشت‌های اصلی روزنامه‌ها مطرح شده‌اند.

طبق این گزارش موضوع پیام‌های تلفنی خوانندگان که در روزنامه‌های سراسری بهار و تابستان سال جاری منتشر شده بیش از هر چیز به تورم، مسکن، تأمین اجتماعی، مسایل شهری و عملکرد و برنامه‌های دولت اشاره داشته است، ضمن این که مسایل سیاسی خارجی و پس از آن به ترتیب پرونده هسته‏یی ایران، انتخابات و عملکرد و برنامه‏های دولت بیش از موضوع‏های دیگر در ستون اخبار ویژه‌ روزنامه‏ها مطرح شده‏اند.

بر اساس آنچه در این گزارش آمده است مهمترین موضوعات در حوزه‌ اخبار و یادداشت‌های اقتصادی در مجموع به ترتیب به امور مالی و بانکی، نفت، بنزین، انرژی و مسکن بیش از سایر موضوع‌‏ها پرداخته است.

طبق این گزارش هم‌چنین در حوزه‌ مهم‌ترین اخبار خارجی نیز جنگ و خشونت‌های سیاسی و پس از آن امور سیاسی داخلی کشورها و سیاست خارجی آن‌ها بیش از موضوعات دیگر برجسته شده و سینما، دین، ارزش‏های انقلاب و برنامه‏های صدا و سیما هم مهم‌ترین موضوعات مطروحه در بخش اخبار فرهنگی بوده‌اند.

اخبار و مطالب برجسته‏شده در روزنامه‌ها بیش‌تر با جهت‌گیری مثبت و پس از آن به‏ترتیب با جهت‏گیری منفی و خنثی انعکاس یافته‏اند که در بخش مطالب دارای جهت‌گیری مثبت در مجموع مقولات دینی - ارزشی، مسایل اقتصادی عام و سیاست خارجی کشور و در بخش جهت‌گیری منفی مسایل سیاسی خارجی و پس از آن به‏ترتیب عملکرد و برنامه‌های دولت، پرونده هسته‏یی ایران، تورم، مسکن و تأمین اجتماعی بیش از سایر موضوع‌ها در روزنامه‌ها برجسته‌ شده‌اند.

بنا بر اعلام جهت‌گیری کلی اخبار و مطالب برجسته‏شده نسبت به دولت بیشتر خنثی و پس از آن به ترتیب منفی و مثبت بوده‌است که در بخش مطالب دارای جهت‏گیری مثبت نسبت به دولت در مجموع عملکرد و برنامه‏های دولت، رفاه و تأمین اجتماعی و هم‌چنین مقولات اقتصادی عام و در بخش جهت‏گیری منفی عملکرد و برنامه‏های دولت و پس از آن به ترتیب تورم، مسکن، تأمین اجتماعی و مقولات اقتصادی عام بیش از موضوع‏های دیگر در روزنامه‏ها برجسته شده‏اند.

در این گزارش هم‌چنین محل رویداد نزدیک به سه‏چهارم اخبار و مطالب برجسته شده در روزنامه‌ها داخل کشور و پس از آن به ترتیب فلسطین، سوریه، لبنان و اروپا ذکر شده و از مسوولان حکومتی (اعم از مسوولان نظامی، انتظامی، اجرایی، قضایی و نمایندگان مجلس)، رییس‏ جمهوری و مقام معظم رهبری به عنوان شخصیت‌های اصلی مهم‌ترین اخبار و مطالب روزنامه‌ها یاد شده است.

براساس آنچه در این گزارش آمده است سرویس خبر روزنامه‏ها، سایت‏های داخلی، ایسنا و فارس بیش از سایر منابع خبری به‌عنوان منبع مهمترین اخبار و مطالب ذکر شده‌اند، ضمن اینکه عکس‌های سیاسی داخلی، عکس‏های اجتماعی و تصویر رییس‏جمهوری موضوع عکس اصلی صفحه‌ اول روزنامه‌های سراسری را در مدت زمان مورد بررسی تشکیل داده‌اند و در دوره‌ مورد بررسی میانگین کل حجم آگهی در هر شماره از روزنامه‏ها ‌86/4 صفحه بوده است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed