تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مطالعات روزنامه‌نگاری

تاریخ ارسال: جمعه، 13 دیماه 1387  

 

حسن نمک‌دوست: اصلاح پنهانی خبر، فریبکاری و خلاف اخلاق حرفه‌‌ای است

 
 

اعلام رسمی اشتباه از سوی یک رسانه نمی‌تواند مانعی برای پیامدهای بسیار منفی انتشار خبر نادرست باشد، چه برسد به این که اعلام اشتباه به‌صورت پنهانی صورت بگیرد و کسی متوجه آن نشود؛ این شیوه، نوعی فریبکاری و قطعا خلاف اخلاق حرفه‌یی است.  

 
 

اعلام رسمی اشتباه از سوی یک رسانه نمی‌تواند مانعی برای پیامدهای بسیار منفی انتشار خبر نادرست باشد، چه برسد به این که اعلام اشتباه به‌صورت پنهانی صورت بگیرد و کسی متوجه آن نشود؛ این شیوه، نوعی فریبکاری و قطعا خلاف اخلاق حرفه‌یی است.

حسن نمک‌دوست تهرانی - مدرس ارتباطات - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: اصلاح خبر بدون آگاه شدن مخاطب در رسانه‌های حرفه‌یی مرسوم نیست؛ هنگامی که یک رسانه در انتشار خبر دچار اشتباه می‌شود، وظیفه دارد اشتباه خود را در اسرع وقت و به‌ آشکارترین شکل ممکن اعلام و آن را اصلاح کند.

وی با اشاره به این که اصلاح خبر و اعلام آن در بسیاری مواقع از مشکلاتی که انتشار نادرست خبر به وجود می‌آورد کم نمی‌کند، افزود: فرض کنید در خبری به اشتباه، نهادی یا فردی به گناهی ناکرده متهم شود و مخاطبانی آن را بخوانند، از کجا می‌توان مطمئن بود آن‌ها خبر اصلاحی را نیز دیده و بخوانند؛ حتی ممکن است تا خبر اصلاحی روی خط قرار بگیرد، اتفاق‌های بسیار ناگواری برای کسانی که در خبر به اشتباه متهم شده‌اند نیز ببیفتد؛ به واقع چه کسی مسؤول مشکلاتی است که برای آن‌ها پیش می‌آید.

این مدرس ارتباطات ادامه داد: به نظر می‌رسد حتی اعلام رسمی اشتباه از سوی یک رسانه نیز ممکن است نتواند مانعی برای پیامدهای بسیار منفی انتشار خبر نادرست باشد، چه رسد به این که اعلام اشتباه، به‌صورت پنهانی صورت بگیرد و کسی متوجه آن نشود؛ این شیوه، نوعی فریبکاری و قطعا خلاف اخلاق حرفه‌یی است.

او با اشاره به وجود ضرب‌الاجل در کار تولید خبر و اینکه خبر باید سریع منتشر شود، تاکید کرد: با توجه به پیامدهای غیرقابل کنترل انتشار خبر، اولویت اصلی در کار روزنامه‌نگاری «دقت» است و نه «سرعت» و به همین خاطر برخی از خبرگزاری‌های مطرح جهان در کارگاه‌های آموزشی‌شان بر این‌که حتما باید از درستی خبر مطمئن بود و سپس آن را منتشر کرد، اصرار داشته و رویکرد «اول دقت، بعد سرعت» را ترویج می‌کنند.

نمک‌دوست درباره‌ دلایل پایین بودن دقت اهالی رسانه در کشور خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عارضه‌ حرفه‌یی‌ اهالی رسانه در کشور، پایین بودن دقت است و مادامی که تداوم کار حرفه‌یی بر اثر اصابت صاعقه‌های توقیف و تعطیل، مختل می‌شود و رویکرد تخصصی در آموزش و تربیت روزنامه‌نگاران کشور نیز وجود ندارد، متأسفانه معضل کم‌دقتی در کار رسانه‌های ما باقی خواهد ماند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed